همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

چگونه خانمها ، یائسگی بدون دردسرهای اضافه داشته باشند

رژیم غذایی افراد مختلف در سنین مختلف و با شروع هر مرحله از زندگی با هم متفاوت است. برای حفظ سلامتی و کارایی و همچنین از دست نرفتن حس شادابی با رعایت عاداتی که مرتبط با سلامت ما هستند می‌‌توان نشاط جسمانی و روانی را همچنان پایدار نگهداشت.
توصیه‌های غذایی دوران یایسگیدر دوران یایسگی نیاز به مصرف آب و مایعات بیشتر می‌‌شود. چرا که خانم یایسه بسیار مستعد کم آبی است. بنابراین باید سعی کند تا حس تشنگی خود را حساس کرده و با کوچک‌ترین خشکی دهان آب بنوشد تا دچار کم آبی نشود. کلسیم و ویتامین دکلسیم برای سلامت استخوان‌ها ضروری است. در زمان یایسگی استقامت استخوان افراد نشانگر شیوه زندگی آنان قبل ازدوران یایسگی است.

استخوان‌های زنانی که در رژیم غذایی شان مقدار کافی کلسیم وجود نداشته شکننده است که این خطر بعد از یایسگی حادتر شده زیرا استروژن بر مقاومت استخوان‌ها می‌‌افزاید. گرچه زنان نمی‌توانند کمبود کلسیم دوران قبل از یایسگی را جبران کنند ولی تلاش برای بازسازی استخوان‌ها می‌‌تواند تا حدی کمک کننده باشد. در دوران قبل از یایسگی خانم‌ها باید روزانه ۵ می‌لی گرم کلسیم مصرف کنند در این سن یعنی ۵۰ تا ۷۰ سالگی نیاز به کلسیم دو برابر می‌‌شود.

بنابراین خانمی‌ که در سن یایسگی قرار دارد لازم است که روزانه سه وعده غذایی از مواد لبنی کم چرب مصرف کند. بهترین منابع کلسیم شیر، ماست، پنیر و دیگر محصولات لبنی کم چرب، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، براکلی است. همچنین ویتامین D برای جذب کلسیم و استخوان‌سازی بسیار ضروری است و کمبود ویتامین D و در معرض نور خورشید نبودن در جذب کلسیم اختلال ایجاد می‌‌کند.

ویتامین خانواده گروه B از جمله B 1 و B 2، اسید فولیک برای جبران کم خونی‌های احتمالی و B 12 برای کم خونی مگالوبلاستیک لازم است. بنابراین مصرف گوشت قرمز بدون چربی حتما باید در رژیم غذایی این افراد باشد. سویا: سویا دارای ماده‌ای به نام فیتواستروژن است که شبیه استروژن بوده و ممکن است گرگرفتگی و دیگر علایم یایسگی را کاهش می‌‌دهد.. اما تحقیقات نشان داده است که تاثیر چندانی در جلوگیری از عوارض یایسگی ندارد. میزان مصرف سویا در این دوران باید به اندازه ۳۰ گرم باشد و بیشتر از آن توصیه نمی‌شود.

در زنان ژاپنی و شرق آسیا که روزانه سویا و محصولات آن را بیشتر مصرف می‌‌کنند علایم یایسگی کمتر از دیگر زنانی است که این مواد را مصرف نمی‌کنند. زنان ایرانی که سابقه مصرف سویا ندارند مصرف بیش از اندازه سویا نه تنها مفید نیست حتی ممکن است مشکلات ذهنی و شناختی هم ایجاد کند و زمینه‌ساز سرطان پستان هم باشد. مصرف شیر سویا نیز توصیه نمی‌شود. چون در این دوران مصرف شیر و لبنیات کمتر است بهتر است از شیر و ماست و دوغ طبیعی و کم چرب استفاده شود.

یک لیوان شیر کم چرب معادل ۲۵۰ تا ۲۸۰ گرم کلسیم دارد که ۵۰ درصد آن جذب می‌‌شود. در حالی که نیاز به کلسیم روزانه چون ۱ تا ۳/۱ گرم است. ۱ لیوان شیر سویا حداکثر ۱۲۰ می‌لی گرم کلسیم دارد که بیشتر آن هم جذب نمی‌شود. بنابراین مصرف ۳ تا ۴ لیوان ماست و شیر کم چرب بهتر است. ۳ لیوان دوغ معادل ۱ لیوان شیر یا ماست است.
فیبر: یکی از بیماری‌های شایع دوران یایسگی یبوست است که درمان این مشکل نیز مصرف می‌وه و سبزی و غلات کامل و فیبرهاست. رژیم‌های غذایی مملو از فیبر نه تنها برای سلامتی دستگاه‌هاضمه و قلب مفید است بلکه برای کاهش گرگرفتگی نیز موثر می‌‌باشد. فیبر در غلات سبوس دار و سبزیجات وجود دارد

مصرف غذاهای کم چرب: چربیها نسبت به کربوهیدراتها و پروتئین‌ها مقدار کالری بیشتری دارند و هر گرم چربی ۹ کالری دارد بهتر است مقدار مصرف چربی‌های دریافتی از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ باشد. منبع این مواد نیز ماهی و می‌گوی کبابی و بخار پز است و نه سرخ شده.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد