همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

چشم ها دروغ را فاش می‌کنند

از مدت ها پیش تصور می شد که حرکات چشم ما حقیقت یا دروغ را فاش می کند. هم اکنون گروهی از محققان دانشگاه یوتا با استفاده از فناوری ردیابی چشم جایگزین نوید بخشی را برای دستگاه دروغ سنج ابداع کرده اند.

محققان گفتند: روش ردیابی چشم برای تشخیص دروغ کاربرد بسیاری دارد. و این مساله که سازمان های دولتی بهترین و پیشرفته ترین روش ها را برای تشخیص حقیقت از دروغ داشته باشند حائز اهمیت است.امکان ردیابی حرکت چشم برای تشخیص دروغ سال های اخیر به دلیل پیشرفت های اساسی در فناوری میسر شده است.

محققان دانشگاه یوتا ادعا می کنند که آنها اولین پژوهشگرانی هستند که این نرم افزار و روش هایی را برای کاربرد موثر این آزمایش ها ابداع و ارزیابی کرده اند.استفاده از حرکت چشم برای تشخیص دروغ با آزمایش دروغ سنج تضاد دارد.

به جای اندازه گیری واکنش احساسی فرد به دروغ، فناوری ردیابی چشم، واکنش شناختی فرد را اندازه می گیرد. برای انجام چنین کاری، محققان درحالی که فردی سرگرم پاسخ دادن به یک سلسله سوال های راست و دروغ در رایانه بود، شماری از اندازه گیری ها را ثبت کردند.این اندازه گیری ها شامل گشاد شدن مردمک چشم ، زمان پاسخ، زمان خواندن و خواندن مجدد و اشتباهات بود.

دانشمندان متوجه شدند که دروغ گفتن در مقایسه به گفتن حقیقت به تلاش بیشتری نیاز دارد بنابراین به دنبال علائمی گشتند که نشان می دهد فرد در حال تلاش سخت است.برای مثال فردی که در حال فریبکاری است احتمالا مردمک های چشمش گشاد می شود و زمان بیشتری را برای خواندن و پاسخ دادن به سوال ها صرف می کنند.این واکنش ها اغلب چند دقیقه طول می کشد و برای تعیین اهمیت آنها به اندازه گیری پیچیده و مدل سازی آماری نیاز است.

روش های ردیابی چشم برای تشخیص دروغ علاوه بر اندازه گیری یک نوع متفاوت پاسخ چند مزیت دیگر نسبت به دروغ سنج دارند. ردیابی چشم به طور قابل توجهی هزینه کمتری دارد،یک پنجم وقتی که در حال حاضر برای آزمایش ها لازم است به خود اختصاص می دهد.

به فردی موضوعی که مورد آزمایش قرار می گیرد وابسته نیست .با هر زبانی قابل استفاده است و برای کاربرد آن به جای استفاده از متخصصان دروغ سنج توسط تکنسین ها استفاده می شود.تحقیقات در خصوص این روش پنج سال پیش آغاز شد.

شمار زیادی از سازمان های دولتی مانند وزارت دفاع آمریکا، وزارت امنیت کشور، گمرک و حفاظت از مرز و وزارت انرژی آمریکا معمولا برای غربالگری کارمندان و متقاضیان موقعیت های حساس از دروغ سنج استفاده می کنند و این سازمان ها همواره به دنبال روش های کارآمدتر برای تشخیص دروغ هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد