همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

وزیر نیرو مسئول آلودگی آب است وزیر بهداشت هم بی‌تقصیر نیست

آلودگی های زیست محیطی و تخریب منابع طبیعی و محیط زیست نه تنها از نظر جسمی سلامت شهروندان را بر هم می زند بلکه آرامش بشری را هم مختل می کند

در مورد آلودگی آب تهران هم این پروسه طی شد و این اتفاق افتاد . اما باید در نظر داشت که پیش از این در محافل و همایش های علمی محققان و دانشمندان ایرانی هشدار داده بودند و رساله های تحقیقاتی در این راستا ارائه شده بود . در واقع زنگ خطر آلودگی آب تهران سالها پیش زده شد اما این زنگ خطر جدی گرفته نشد . مانند بسیاری از هشدارهایی که درباره سلامتی افراد جامعه داده می شود اما جدی گرفته نمی شود در حال حاضر وزارت نیرو مسئول آب است و اگر مردم در شهر تهران آب آلوده مصرف می کنند وزیر نیرو باید پاسخگو باشد .

اما متولی آنالیز آب را هم نمی توان در این ماجرا بی تقصیر دانست که وزارت بهداشت و درمان  است . قانون گذار به لحاظ کیفی وزارت بهداشت را مامور می کند تا کیفیت آب را هر چه زودتر آنالیز کند و تشخیص دهد ،اما شاهد هستیم که وزیر بهداشت هم خبر می دهد که آب آلوده است وهم اظهارمی کند که جای نگرانی نیست و مردم عادی می توانند استفاده کنند ودر واقع گفته خود را نقض می کند . گاهی شاهد بودیم که این آلودگی محرز از سوی وزیر بهداشت تایید شده و گاهی هم تایید نشده است . این در حالی است که مردم تهران در این راستا نمی توانند تصمیمی برای مصرف آب بگیرند که بخواهیم اطلاع رسانی انجام دهیم . نیترات بالا در آب تهران باعث می شود تا هموگلوبین تبدیل به مت هموگلوبین شود که در نهایت انتقال اکسیژن مختل می شود برای همین است که وزیر بهداشت توصیه می کند کودکان از این آب ننوشند چرا که نوشیدن آب برای کودکان زیر 6 ماه خطر خفگی را به همراه خواهد داشت

یکی از معضلات بهداشتی آب تهران ،تامین آب از منابع زیر زمینی است که باعث وجود نیترات آن هم نیترات بالا در آبهای آشامیدنی شهرتهران شده است .فلزی که باروش های معمولی چون جوشاندن و کلر زدن از آب تهران منفک نمی شود و همچنان در آب پایدار باقی می ماند .

 مگر اینکه این فلز را باروش تصفیه از آب تهران جدا کنیم . روشی که هزینه بر است . گرچه برای سلامتی انسانها نباید از اجرای هیچ روش هزینه بری امساک کرد . این در حالی است که هم اکنون این سیستم تصفیه درتهران وجود ندارد .در این روش می بایست تعویض یون شود ،یعنی به آب تهران یک یون دیگر بدهیم و یون نیترات را از آن جدا سازیم . هم اکنون شاهد آن هستیم که منابع آبهای زیر زمینی به شدت در معرض آلودگی ترکیبات ازته هستند و در فاضلاب های خانگی 40 تا 60 میلی گرم ازت وجود دارد که نهایتا تحت پروسه ای تبدیل به نیترات می شوند . نیترات هم تغییر نمی کند و حالت تجمعی خود را به هر صورتی حفظ می نماید . از طرفی دیگر ما با مصرف بی رویه کودهای شیمیایی برای رشد گل و گیاه در سطح تهران روبرو هستیم . کودهایی که به راحتی در آب حل می شوند ووارد آب می شوند . مصرف کودهای شیمیایی ازته است . سولفات آمونیوم که برای رشد کیفی و کمی محصولات کشاورزی در کود استفاده می شوند و همانطور که گفته شد این کود ها به سرعت در آب حل می شوند و به همین سرعت هم از گیاه خارج می شوند که به منابع آبی اضافه می شود .

در حال حاضر برای پاکسازی آب از نیترات به غیر از روش تعویض یون که امکان پذیر نیست . چند روش وجود دارد . روش هایی که در دراز مدت می توانند نتیجه بخش باشند . اول آنکه گیاه را هنگامی کود بدهیم که جذب حداکثری داشته باشد . اگر با نیترات بالا در آب مواجهه شدیم آن را رقیق کنیم تا آب به حد استاندارد برسد . تصفیه خانه ها را فعال سازیم تا تعویض یون برای آبهای تهران انجام شود . و البته به جز این باید به این نکته اشاره کنم که متاسفانه آبهای روان و سطحی که برخی مزارع سبزی و صیفی جات این شهر با آن آبیاری می شود سلامت شهروندان را با خطر جدی مواجه کرده است.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد