همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

کشف فسیل ماهی 80 میلیون ساله

از نکات جالب توجه در خصوص منطقه اکتشافی این فسیل، شناسایی گونه دیگری از شکارچیان آبزی به نام موساسور است که میلیون‌ها سال پیش از زیفاکتینوس می زیسته است.

 دیرینه‌شناسان کانادایی در جنوب این کشور موفق به کشف فسیل نوعی ماهی منقرض شده با قدمتی بالغ بر 80 میلیون سال شدند.

این فسیل که زیفاکتیونس نام داشته و در منطقه مانیتوبا در جنوب کانادا کشف شده، از شکارچیان دریایی ما قبل تاریخ به شمار می‌رود که در حدود 6 متر طول داشته و از آرواره‌هایی بسیار قوی برای شکار دیگر حیوانات بهره می‌بره است.

به گفته دیرینه‌شناسان این جانور دریایی، یکی از بزرگترین ماهی‌های استخوانی در اواخر دوره کراتسه بوده و از درنده‌ترین شکارچیان دریایی به شمار می‌رفته که در مناطق آبی غربی زندگی می‌کرده اند. از نکات جالب توجه در خصوص منطقه اکتشافی این فسیل، شناسایی گونه دیگری از شکارچیان آبزی به نام موساسور است که میلیون‌ها سال پیش از زیفاکتینوس می زیسته است.

آنیتا جازیک، سرپرست تیم اکتشاف از مرکز اکتشافات فسیلی کانادا گفت: کشف چنین فسیلی بسیار شگفت آور است و شگفت انگیزتر از آن به دست آوردن فرصتی برای کشیده شدن به سمت کشف یکی دیگر از غول‌های دریایی زمین با قدمتی به مراتب قدیمی‌تر از آن است.

با این وجود دانشمندان همچنان به دلیل در امان ماندن فسیل‌های منطقه، محل دقیق کشف این گونه 80 میلیون ساله را مسکوت باقی گذاشته‌اند.

دانشمندان درصددند با استفاده از فسیل‌ها و نشانه‌های به دست آمده رابطه احتمالی این دو غول دریایی را شناسایی و به دنبال آن دلایل منقرض شدن این دو گونه ماهی شکارچی را به دست آورند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد