همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

دست‌نویس‌های کافکا در سوئیس رونمایی می‌شود

روزنامه‌ای چاپ سوئیس روز جمعه اعلام کرد با وجود دعوا بر سر حق مالکیت آثار فرانتس کافکا، دست‌نویس‌ها و طراحی‌های این نویسنده مشهور از صندوق امانات بانک سوئیسی UBS بیرون آورده می‌شوند.

 بیش از 50 سال است که چهار صندوق امانات محافظ دست‌نویس‌ها و طراحی‌هایی از این نویسنده بوده‌اند، اما بالاخره روز دوشنبه در این صندوق‌ها باز می‌شود.

بانک UBS در این زمینه صحبتی نکرده است. این حرکت در زوریخ در پی اقدام بانکی در فلسطین اشغالی صورت گرفت. در آنجا نیز بانکی اسرائیلی آثار کافکا را از صندوق امانات بیرون کشید و از آنها رونمایی کرد.

این درحالی است که برسر مالکیت این دست‌نوشته‌ها بین مقامات اسرائیل و خواهران هافی درگیری است. خواهران هافی مدعی هستند این آثار را از مادرشان استر هافی به ارث برده‌اند.

استر هافی منشی مکس برود دوست صمیمی کافکا بود. کافکا به برود اعتماد کامل داشت و آثارش را به او داده بود تا پس از مرگش سوزانده شوند، کاری که برود از آن سرپیچی کرد.

برود پس از انتشار آثار کافکا نسخه‌های اصلی و دست‌نویس‌ها را به استر هافی هدیه کرد.

اسرائیل مدعی است برود سال 1939  از ترس نازی‌ها به فلسطین اشغالی نقل مکان کرده بنابراین این دست‌نویس‌ها متعلق به آنها است.

در حال حاضر مدتی است دادگاهی مسئول رسیدگی به این پرونده شده تا ببیند آیا خواهران هافی مالک اصلی این دست‌نویس‌ها هستند یا خیر.

فرانتس کافکا (1924-1883) یکی از بزرگترین نویسندگان آلمانی‌زبان قرن بیستم و خالق آثاری چون «مسخ»، «محاکمه» و «قصر» است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد