همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

اثرات دراز مدت مواد نفتی موجب بروز سرطان در موجودات بزرگ دریایی

مدیر گروه علوم زیستی دریا در مرکز ملی اقیانوس شناسی گفت: اثرات دراز مدت مواد نفتی در مناطق آبی موجب بروز سرطان در موجودات بزرگ دریایی مانند ماهی ها و پستانداران می شود. 

پیمان اقتصادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: پدیده های نفتی دو اثر کوتاه مدت و بلند مدت دارد که هر کدام متفاوت از دیگری است.
وی به فاجعه خلیج مکزیک اشاره کرد و اظهارداشت: برخی از ترکیبات مانند هیدروکربن های چند حلقه ای ، آروماتیک ها و فلزات سنگین دراز مدت در طبیعت باقی می مانند.
وی ادامه داد: هیدروکربن های چند حلقه ای که به PAH معروف هستند در طولانی مدت موجب بروز سرطان در موجودات دریایی بزرگ مانند ماهیان و پستانداران می شوند.

اقتصادی افزود: فلزات سنگین در فرایند تنفسی آبزیان و سم زدایی آبزیان و هیدروکربن ها با زنجیره بلند نیز در تنفس آبششی آنان اختلال ایجاد می کنند.
وی تاکید کرد:در این میان هیدروکربن های چند حلقه ای و فلزات سنگین خطرناکترند.
مدیر گروه علوم زیستی دریا در مرکز ملی اقیانوس شناسی با اشاره به اثرات کوتاه مدت ترکیبات در محیط زیست و جانداران گفت:‌ ترکیبات قیری نفت در برخی از پرندگان اختلال ایجاد می کند ، همچنین چون نفت روی آب را می پوشاند مانع از رسیدن اکسیژن به درون آب می شود ازاین رو برخی آبزیان دچار مشکل می شوند.
وی اظهارداشت: البته گرم بودن محیط به تجزیه زودتر مواد نفتی کمک می کند یعنی هر چه محیط دریایی گرم تر باشد آثار آلودگی نفتی نیز از زودتر از بین می رود و خلیج مکزیک هم جزو مناطق گرم محسوب می شود.
اقتصادی به خلیج فارس اشاره کرد و گفت: در خلیج فارس نشت نفت به صورت طبیعی وجود دارد در واقع کف خلیج فارس چشمه های نفت وجود دارد که به دلیل گرم بودن و وجود برخی میکروب های خاص اثرات نفتی آن خود به خود از بین می رود.

مدیر گروه علوم زیستی دریا در مرکز ملی اقیانوس شناسی در پایان تاکید کرد: البته چون نفت یک ترکیب طبیعی است اثرات مضر آن برای طبیعت ومحیط زیست نسبت به مواد سنتزی ( ترکیبات انسان ساز) کمتر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد