همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

افسردگی شایع ترین عارضه روحی در مبتلایان به سرطان سینه است

دبیر کمیته کیفیت زندگی سومین کنگره سراسری سرطان سینه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بیشتر زنان مراحل افسردگی، انکار و خشم را در پذیرش بیماری سرطان سینه طی می کنند گفت: آموزش و آگاهی در مورد بیماری و عوارض درمان در پذیرش بیماری بسیار موثر است.   

 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، دکتر “ماندانا ابراهیمی” در جریان برگزاری سومین کنگره سرطان سینه با بیان این مطلب گفت: در مدتی که بیماری به طور دقیق تشخیص داده نشده و پزشک مشکوک به سرطان است، در این مرحله تا آمدن جواب آزمایش و بررسی ها بیمار استرس زیادی را تجربه می کند.
وی افزود: بعد از مرحله تشخیص و در صورت سرطانی بودن توده، ذهن بیمار درگیر اضطراب شدید و معطوف به طی مراحل تشخیص و درمان بیماری می شود.
ابراهیمی ادامه داد: بیمار پس از این که متوجه نوع بیماری خود شد مراحلی مانند افسردگی، خشم و انکار بیماری را تجربه و سپری می کند که این مرحله و نوع برخوردها در افراد مختلف متفاوت است.
دبیر کمیته کیفیت زندگی اظهار داشت: بعد از اتمام مراحل درمانی فازهای جدید بیماری آغاز می شود و عوارض پس از درمان آشکار می شود که با بروز برخی مشکلات جسمی و روحی برای بیمار همراه است.
وی ادامه داد: زخم ناشی از جراحی، کمتر شدن حرکت عضو سمت مبتلا، بروز لنف ادم، عوارض شیمی درمانی و رادیوتراپی از آن جمله است.

ابراهیمی افزود: در دوره پس از درمان هم افکاری مانند میزان بقای پس از بیماری، احتمال عود و … ذهن بیمار را درگیر می کند.
دبیر کمیته کیفیت زندگی با بیان اینکه پزشکان بیشترین افرادی هستند که با بیمار ارتباط دارند، گفت: گاهی اوقات به علت مشغله پزشکان، بیماران ممکن است نتوانند تمام سوالات خود را با پزشک در میان بگذارند؛ از این رو بهترین کار این است که پرستاران آموزش دیده که در ارتباط با پزشکان هستند واسطه بیمار و پزشک قرار گیرند.
وی تصریح کرد: آموزش به بیمار در رابطه با عوارض و علایم و مراقبت های پس از درمان توسط یک پرستار آموزش دیده و بیان اینکه چه عوارضی در انتظار بیمار است، او را برای پذیرش بیماری آماده می کند.
ابراهیمی گفت: همسران زنان مبتلا می توانند بیشترین حمایت روانی را از بیمار داشته باشند و به لحاظ ساختار اجتماعی در کشور ما نزدیکان بیمار هم در بهبود شرایط روحی فرد موثرند.
دبیر کمیته ژنتیک سومین کنگره سراسری پستان در پایان خاطر نشان کرد: پنج مقاله در قالب سخنرانی و برگزاری یک میزگرد تخصصی در حوزه کیفیت زندگی از برنامه های این کنگره است.
سومین کنگره سراسری سرطان سینه با همت مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از ۹ تا ۱۱ تیرماه در بیمارستان امام خمینی (ره) ادامه دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد