همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

مصرف خودسرانه داروهای گیاهی برای سلامتی مضر است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر غلط بودن این باور که استفاده از داروهای گیاهی به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی در ترکیب آنها خالی از عارضه است، گفت: مصرف خودسرانه از برخی داروهای گیاهی برای سلامتی ضرر دارد.

دکتر “رضا تحویلیان ” روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: استفاده خودسرانه از اینگونه داروها ممکن است در بعضی از افراد عارضه ایجاد کند.

وی ادامه داد: بعنوان مثال شیرین بیان ، گیاهی دارویی و دارای خواص فراوانی است اما استفاده از آن در افراد دیابتی خطرناک است ، چون باعث افزایش قند خون می شود.

تحویلیان افزود: این باور غلط که استفاده از داروهای گیاهی عارضه ای ندارد ، باید برداشته شود و مردم در این زمینه آگاه شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه حتی داروهای گیاهی نیز باید تحت نظر پزشک و داروساز مورد استفاده ، نگهداری و عرضه قرار گیرند ، گفت: افراد و بخصوص بیماران باید طبق نظر پزشک از هرگونه دارویی اعم از شیمیایی یا گیاهی استفاده کنند.

تحویلیان با ابراز گلایه از اقدام برخی از عطاریها در خصوص تجویز و عرضه دارو به بیماران ، گفت: این دلیل نمی شود که چون نام گیاهی بر روی یک دارو هست، عطاریها خود را مجاز به فروش آن بدانند بلکه کلیه داروها باید از داروخانه تهیه شوند و عطاریها فقط مجاز به عرضه گیاهان خام دارویی هستند.

وی به افراد تاکید کرد از خرید هرگونه داروی دست ساز ظاهرا گیاهی از عطاریها خودداری کنند.

این پزشک کرمانشاهی اضافه کرد: روزانه گزارشهای متعددی در خصوص تبلیغات عطاریها برای درمان لاغری ، چاقی ، نازایی و … به این معاونت ارجاع می شود که استفاده از آنها افراد بسیاری را به عوارض خطرناکی مبتلا کرده است.

وی با بیان اینکه بعضا در ساخت این داروهای دست ساز از مواد مخدر و کورتن استفاده می شود، تصریح کرد: مردم اگر سلامتی خود را دوست دارند نباید به تبلیغات دروغ و غلط اینگونه عطاریها توجه کنند.

تحولیان تاکید کرد: فروش گیاهان دارویی توسط عطاریها ، عرضه غیرمجاز دارو محسوب می شود ، چرا که این گیاهان نیز در اصل یک شکل دارویی هستند و فقط بایستی در داروخانه ها توزیع شوند.

وی با تاکید بر سالم بودن بستر داروخانه ها برای عرضه داروها اعم از گیاهی ، شیمیایی ، داخلی ، خارجی و … ادامه داد : مردم برای خرید کلیه داروها باید به داروخانه ها مراجعه کنند.

تحویلیان با اشاره به اعمال نظارت سیستم بهداشتی درمانی کشور بر عرضه داروها اعم از شیمیایی و گیاهی در داروخانه ها ، افزود: این در حالیست که هیچ گونه نظارتی بر داروهای دست ساز عطاریها و افراد ناآشنا به علم طبابت وجود ندارد.

وی با اشاره به بازرسی های مشترک دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی از عطاریها و برخورد با فعالیتهای غیر قانونی آنها ، اظهار داشت: در این راستا نظارت و برخورد قانونی دانشگاه علوم پزشکی با همکاری اداره اماکن و نیروی انتظامی از اینگونه عطاریها ادامه دارد که این مهم نیازمند همکاری مردم و اطلاع رسانی بیشتر به آنان در این زمینه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد