همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

آسم و آلودگی هوا خطر خودکشی را افزایش می‌دهند

یک مطالعه در آسیا نشان می‌دهد آسم و آلودگی هوا ممکن است خطر خودکشی را افزایش بدهند.

به گفته محققان تایوانی، از هر 14 مورد خودکشی در این کشور ممکن است یک مورد به دلیل آسم اتفاق بیفتد که نزدیک به 10 درصد از کودکان را به خود دچار می‌کند.
یکی دیگر از فاکتورهای تاثیر گذار در این مورد آلودگی هواست.
دکتر وین کاتون روانپزشک دانشگاه واشنگتون در سیاتل در این باره گفت: به طور کلی خودکشی موضوع بسیار ناراحت کننده‌ایست. قبلا دانشمندان متوجه شده بودند که بیماری آسم در بروز خودکشی نقش مهمی دارد، اما برای اولین بار محققان به این نتیجه رسیدند که کیفیت هوا هم می‌تواند فاکتور مهمی در این پدیده شوم به حساب بیاید.
ذرات آلوده کننده هوا مانند دود سیگار، گرد و غبار ، فلزات سنگین و مانند آن‌ها می‌توانند باعث آزردن مسیر هوایی شده و بدتر شدن وضعیت بیماران آسمی شود. چند تحقیق دیگر هم نشان داده است که این ذرات به بروز بیماری‌های قلبی مرتبط هستند. اما این موضوع که چرا این فاکتورها می‌توانند باعث افزایش احتمال خودکشی شوند هنوز مشخص نیست.
یک احتمال این است که بدتر شدن سلامت یک فرد می‌تواند در بروز خودکشی موثر باشد که بیماری‌های مزمن در این میان اهمیت زیادی دارند.
دانشمندان معتقدند مشکلات روانی یک فرد با بدتر شدن شرایط جسمانی افزایش پیدا می‌کنند و به همین دلیل افرادی که دچار بیماری‌های مزمن هستند باید حتما در مورد داشتن علائم بیماری‌های روانی مانند افسردگی و ناامیدی تحت نظر پزشک قرار داشته باشند..
در یک مطالعه، محققان 4 هزار خودکشی را در شهرهای بزرگ کره جنوبی بررسی کردند و متوجه شدند ذرات آلوده کننده هوا احتمال خودکشی را تا 10 درصد افزایش می‌دهند.
تقریبا از هر 100 هزار نفر در کره جنوبی، 23 نفر دست به خودکشی می‌زنند.
کارشناسان معتقدند آلودگی هوا می‌تواند باعث بروز مشکلات قلبی و از سوی دیگر بروز علائم شدید افسردگی در انسان شود. آلودگی هوا باعث می‌شود برداشت یک فرد از وضعیت سلامت خودش دستخوش تغییر شود که این نیز به نوبه خودش می‌تواند باعث بروز مشکلات روانی شود.
در تحقیقی که روی 163 هزار دانش‌آموز مدرسه در طول 12 سال انجام شد، دانشمندان در کمال شگفتی متوجه شدند خطر مرگ این کودکان در اثر بیماری‌هایی مانند سرطان و مشکلات قلبی چندان افزایش پیدا نمی‌کند. اما در عوض این بیماری می‌تواند خطر اقدام به خودکشی را افزایش دهد.

رویترز ، 15 جولای

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد