همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

«تاتو»، تلاش برای زیبایی یا نابودی؟

تمایل انسان‌ها برای متفاوت بودن، زیبا جلوه کردن و مورد توجه دیگران واقع شدن، یک تمایل و حس ذاتی است که با شدت و ضعف در همه انسان‌ها وجود دارد اما امان از زمانی که این تمایل به یک وسواس روحــی تبدیل شود.
 
" تاتو " که گذشته‌ای به درازای عمر بشریت دارد بخصوص در سال‌های اخیر به ابزاری برای پاسخگویــی به تمایل وسواس گونه برخی افراد برای متفاوت بودن تبدیل شده است و در کشور ما سهم خانم‌ها در این رفتار بیشتر است.

مددی، کارشناس تاریخ می‌گوید غربی‌ها تاریخچه‌ای تحریف شده برای تاتو تدوین کرده اند و می‌گویند در قرن 16 میلادی کاپیتان کوک انگلیسی پس از ورود به آب‌های استرالیای جنوبی مشاهده کرد بومیان عمل " خالکوبی " را انجام می‌دهند که به آن " تاتااو " می‌گفتند و این عمل از طریق او به دیگر نقاط جهان صادر شد.

او، ادامه می‌دهد برخلاف این ادعا، خالکوبی در فرهنگ و ادبیات ما قدمتی بسیار بیشتر دارد و داستان مشهور شیر بی یال و دم از مولانا در قرن هفتم ه.ق که در آن به عمل خالکوبی به عنوان کبودی زدن اشاره می‌کند نشان دهنده قدمت تاتو در ایران است ؛ فردوسی هم در شاهنامه به خالکوبی بر بدن کیخسرو و فرود 2 پسر سیاوش اشاره کرده است.

تمایل انسان‌ها برای متفاوت بودن، زیبا جلوه کردن و مورد توجه دیگران واقع شدن، یک تمایل و حس ذاتی است که با شدت و ضعف در همه انسان‌ها وجود دارد اما امان از زمانی که این تمایل به یک وسواس روحــی تبدیل شود.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر، " تاتو " که گذشته‌ای به درازای عمر بشریت دارد بخصوص در سال‌های اخیر به ابزاری برای پاسخگویــی به تمایل وسواس گونه برخی افراد برای متفاوت بودن تبدیل شده است و در کشور ما سهم خانم‌ها در این رفتار بیشتر است.

مددی، کارشناس تاریخ می‌گوید غربی‌ها تاریخچه‌ای تحریف شده برای تاتو تدوین کرده اند و می‌گویند در قرن 16 میلادی کاپیتان کوک انگلیسی پس از ورود به آب‌های استرالیای جنوبی مشاهده کرد بومیان عمل " خالکوبی " را انجام می‌دهند که به آن " تاتااو " می‌گفتند و این عمل از طریق او به دیگر نقاط جهان صادر شد.

او، ادامه می‌دهد برخلاف این ادعا، خالکوبی در فرهنگ و ادبیات ما قدمتی بسیار بیشتر دارد و داستان مشهور شیر بی یال و دم از مولانا در قرن هفتم ه.ق که در آن به عمل خالکوبی به عنوان کبودی زدن اشاره می‌کند نشان دهنده قدمت تاتو در ایران است ؛ فردوسی هم در شاهنامه به خالکوبی بر بدن کیخسرو و فرود 2 پسر سیاوش اشاره کرده است.

سیمین سریزدی یکی از متخصصان پوست در کرمان است که چند تحقیق مکتوب هم در زمینه تاتو انجام داده است ؛ او می‌گوید: تاتو که این روزها بویژه میان خانم‌ها رواج نسبی یافته است، همان وارد کردن مواد رنگی به لایه‌های عمیق پوست با استفاده از سوزن یا اجسام نوک تیز است بصورتیکه مواد رنگی داخل پوست ماندگار شوند.

خانم سارانی، آرایشگر هم می‌گوید: تاتو انواع مختلفی دارد و میان خانم‌های کرمانی، تاتوی ابرو، لب و چشم‌ها از انواع دیگر آن رایج تر است.

او که 2 سالن نسبتا مشهور آرایش در مناطق مرفه نشین کرمان دارد می‌افزاید: بطور متوسط، هفته‌ای 2 مورد تاتو انجام می‌دهم و متقاضیان تاتو روز به روز بیشتر می‌شوند.

او، از اشاره به میزان حق الزحمه هر عمل تاتو خودداری می‌کند اما یکی از مشتریانش می‌گوید: آرایشگرها برای هر تاتو 80 تا 120 هزار تومان دریافت می‌کنند.

فکری، رییس انجمن متخصصان پوست کرمان هم با وجود اینکه در کرمان، آمار دقیقی از کسانی که تاتو می‌کنند، در دست نیست، شواهد و قرائن از افزایش شمار متقاضیان برای انجام دادن عمل تاتو حکایت می‌کند.

مرضیه محمدی، روانپزشک هم می‌گوید: به نظر می‌رسد بعضی افراد، تاتو را به عنوان راهی برای زیباتر شدن بر می‌گزینند اما تعدادی دیگر، آن را راهی برای مطرح کردن خود میان مردم و جلب توجه و به نوعی کسب هویت می‌دانند.

مریم ـ خ 27 ساله، درباره علت تاتوی ابرویش که به گفته خودش اسکناس‌های سبز بسیاری هم برایش پرداخت کرده است، می‌گوید: تنها می‌خواستم تنوعی در چهره ام ایجاد شود.

خانم دیگری که همراه مریم است، در این باره می‌گوید: تاتو بعضی‌ها را زیباتر می‌کند اما بعضی‌ها را از قیافه می‌اندازد.

او معتقد است: انجام عمل تاتو بسیار پرخطر است.

سیمین سریزدی، متخصصان پوست در کرمان هم با تائید خطرناک بودن تاتو می‌گوید: در کشورهای پیشرفته، تاتو تنها برای بیماران سرطانی و یا گروه‌های خاصی که موهایشان ریخته است، تجویز می‌شود و مردم عادی و عاقل، هیچ وقت تن به چنین درد و خطری نمی دهند.

او، درباره عوارض پس از تاتو بویژه ابتلا به ملانوم که یکی از بدخیم ترین تومورهای پوستی است، هشدار می‌دهد و می‌گوید رنگ‌ها و جوهرهای مورد استفاده در تاتو موجب بروز برخی از سرطان‌ها می‌شود.

سریزدی می‌افزاید: از این گذشته، استفاده نکردن از تجهیزات مناسب و بهداشتی، دستکش و حتی بهداشتی نبودن فضای محل انجام دادن تاتو می‌تواند افراد را به بیماری‌هایی مانند هپاتیت بی و سی، کزاز، سل، ایدز، عفونت‌های پوستی و واکنش‌های آلرژیک مبتلا کند.

گلزاری مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم می‌گوید: واکنش‌های تحریکی ناشی از تاتو می‌تواند ناشی از وجود سولفید جیوه در رنگ تاتو باشد که این ماده به هیج وجه مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

فکری، رییس انجمن متخصصان پوست کرمان هم می‌گوید: مراقبت‌های بعد از تاتو به اندازه برخی عمل‌های جراحی مهم است و احتمال عفونت وجود دارد اما برخی آرایشگرها، اطلاعات لازم را در این زمینه ندارند.

پایان راه تاتو پشیمانی است، این مطلب را خانم شمس که حدود 6 ماهی است، ابروهایش را تاتو کرده است، می‌گوید.

او، توضیح می‌دهد که از طرح جدید ابروهایش راضی نیست و احساس می‌کند، قرینه نیستند.

سریزدی هم معتقد است برداشتن و پاک کردن اثر تاتو کاری بسیار دشوار و معمولا با صرف هزینه‌های قابل توجه همراه است.

او، درباره چگونگی پاک کردن نقش تاتو می‌گوید: معمولا این کار به سه روش لیزیک، خراشیدن پوست و جراحی انجام می‌شود و استفاده از هر سه روش، زخم‌هایی روی پوست برجا می‌می گذارد.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد