همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

فضاپیمای رزتا تصاویر شهاب سنگ عظیم را مخابره کرد

فضاپیمای بدون سرنشین اروپایی رزتا تصاویر یکی از بزرگترین شهاب سنگ ها که عمرش بیش از چهار میلیارد سال تخمین زده می شود را به زمین مخابره کرده است.

فضاپیمای رزتا تصاویر با کیفیت بالایی از لوتسیا، شهابی که برآورد می شود چهار و نیم میلیارد دلار از عمرش می گذرد، را به سازمان فضایی اروپا (ESA) در آلمان ارسال کرده است.

برخی دانشمندان لوتسیا را یکی از بقایای مرحله شکل گیری منظومه شمسی می دانند.

فضاپیمای اروپایی پس از چند هفته تلاش سرانجام توانست در نقطه ای بین سیاره های مشتری و مریخ که ۴۵۴ میلیون کیلومتر با زمین فاصله داشت، خود را تا حد امکان به شهاب سنگ نزدیک کند.

سازمان فضایی اروپا می گوید رزتا با سرعت ۱۵ کیلومتر در ساعت از حدود ۳۱۶۲ کیلومتری این شهاب سنگ عبور کرد و از آن عکس گرفت.

مرحله تدارکاتی این عملیات سه هفته طول کشید، زیرا کارشناسان باید بطور دقیق مدار گردش و سرعت حرکت لوتسیا را محاسبه می کردند.

بر اساس تصاویر مخابره شده، لوتسیا شکل کشیده ای دارد و طول آن دست کم ۱۳۰ کیلومتر است.

سطح این شهاب سنگ نیز مملو از دهانه ها و حفره های آتشفشان مانند است که به نظر کارشناسان، در نتیجه برخوردهای سنگین با اجرام آسمانی دیگر پدید آمده است.

این شهاب سنگ اولین بار حدود ۱۵۰ سال پیش رصد شد، اما تلسکوپ های معمولی به درستی نتوانسته بودند تصاویر دقیقی از آن را نشان بدهند.

دانشمندان تلاش خواهند کرد با استفاده از تصاویر جدید نوع لوتسیا را مشخص و تعیین کنند که این شهاب سنگ از نوع کربنی است یا فلزی.

برخی دانشمندان معتقدند ماموریت موفقیت آمیز فضاپیمای اروپایی می تواند به انسان برای دفاع از زمین در برابر شهاب سنگ هایی که امکان اصابت آنها به زمین وجود دارد، کمک کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد