همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

آلودگی هوا، احتمال ابتلا به بیماری‌های التهابی روده را افزایش می

مطالعه اخیر محققان علوم پزشکی نشان می‌دهد افراد جوانی که در مناطق آلوده به دود زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، محققان با بررسی های خود دریافتند افراد سی و دو ساله و بالاتر که در مناطق آلوده زندگی می کنند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری های التهابی روده از جمله کرون قرار دارند. این خطر به ویژه برای کسانی جدی است که در مناطق آلوده به سطوح بالای دی اکسید نیتروژن زندگی می کنند. - بیماری التهابی زخمی ( کولیت اولسراتیو ) - بیماری التهابی روده که تمام روده‌ی بزرگ را درگیر می‌کند(کرون) این دو بیماری مجزا از هم هستند ولی ویژگی های مشترکی دارند.

  • کولیت زخمی در بیماری کولیت زخمی جدار روده‌ی بزرگ ملتهب و زخمی می‌شود.
    در این بیماری التهاب همیشه قسمت راست روده و قسمت تحتانی روده بزرگ را درگیر می‌کند ولی گاهی می‌تواند تمام روده بزرگ را نیز درگیر کند. التهاب و زخمی شدن مخاط روده بزرگ باعث می‌شود که روده بزرگ به دفعات بیشتری تخلیه گردد و همراه با دفع چرک، بلغم و خون و دل درد باشد. علائم: خونریزی متناوب از مقعد، اسهال خونی یا غیرخونی، دل پیچه، دفع چرک و بلغم از مقعد، کم خونی، تب، بی‌حالی، خستگی و بی اشتهایی، کم آبی، دوره‌هایی از یبوست.

    این بیماری می‌تواند قسمتهای خارج روده را هم درگیر کند که نادر است. این علائم عبارتند از: التهاب مفاصل مانند درد و تورم زانو، پوکی استخوان، بثورات جلدی، التهاب چشم، التهاب کبد اصل مهم در این بیماری، رعایت بهداشت مواد غذایی است. مصرف شیر در این بیماران بعلت اینکه اکثر این بیماران آنزیم هضم قندی بنام لاکتوز را ندارند، ممنوع است. این بیماران باید شیر فاقد لاکتوز مصرف کنند. در صورت حذف لبنیات، این بیماران باید از مکمل کلسیم استفاده کنند تا از پوکی استخوان جلوگیری شود.
  • نقش استرس: استرس‌های روحی می‌توانند باعث بدتر شدن بیماری شود.
    در موارد نادر آرام بخش‌ها یا ترکیبات ضد افسردگی ممکن است برای تخفیف استرس توصیه شود.
  • شانس سرطان روده بزرگ: بطور کلی افراد مبتلا، افزایش ریسک خطر سرطان روده بزرگ را دارند، اما این خطر از شخصی به شخص دیگر فرق می کند.
    عواملی که در ایجاد سرطان تاثیر دارند به مدت بیماری و وسعت بیماری بستگی دارد. به طور کلی هر چه وسعت ابتلای روده بزرگ (مثلاً درگیری تمام روده بزرگ ) و مدت زمان بیماری ( مثلاً سابقه بیش از 10 سال ) بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد