همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

سیگار باعث اختلال بلع می‌شود

ابراهیم رزم‌پا عضو انجمن گوش گلو و بینی ایران گفت: عدم مصرف مایعات به خصوص هنگام برخاستن از خواب ، ابتلا به گلودرد یا آنفلوانزا و استعمال سیگار از مهمترین دلایل ابتلا به اختلال بلع است.

عضو انجمن گوش گلو و بینی ایران در گفتگو با فارس اظهار داشت:‌ بلعیدن از چیزهایی است که تا دچار اختلال نشود به آن توجه نمی‌کنیم. در این عارضه خوردن مشکل می‌شود و فرد در گلو احساس وجود چیزی قلنبه می‌کند. در حالی که بلع هم مانند تنفس بی‌خبر کار خود را می‌کند.

وی افزود: ماهیچه‌های حلق صدها بار در روز برای فروبردن لقمه غذا یا بزاق و مخاط مدام در حال ترشح هستند. لذا وقتی چیزی قورت می‌دهیم، ماهیچه‌های حلقوی انتهای فوقانی مری شل شده و پایین رفتن آنچه را که در دهان گذاشته‌ایم را امکانپذیر می‌کنند.

این متخصص گوش گلو و بینی اضافه کرد: چون شل‌شدن ماهیچه‌ها این عمل را شدنی می‌کند، اگر بر اثر فشار و تنش روانی، یا ترس ماهیچه‌ها شل نشوند،‌ بلع مشکل می‌شود البته دلایل بی‌خطر دیگری هم برای التهاب مزمن گلو مخصوصاً بر اثر خشکی هوا، عدم مصرف مایعات به خصوص هنگام برخاستن از خواب، ابتلا به گلودرد یا آنفلوانزا و استعمال سیگار برای اختلال بلع ذکر شده است.

وی گفت: هر اختلال بلع که به تنش‌، هوا، و عادات شخصی مربوط نباشد، باید به پزشک اطلاع داده شود. همچنین تنش و فشار روانی باعث مشکل‌شدن بلع هم می‌شود. کمپرس آب گرم بر روی گلو هم تا حدی ماهیچه‌های آن را شل می‌کند. در ضمن مرطوب‌کردن هوا چون بسیاری از اختلالات بلع ناشی از خشکی هواست، مصرف روزانه لااقل 8 لیوان آب، نیز به کاهش اختلال بلع کمک می‌کند.

رزم‌پا یادآور شد: هوا باید 35 تا 40 درصد رطوبت داشته باشد. گر چه تأثیر هوای مرطوب گرم یا سرد هنوز مورد بحث است ولی هوای خنک و مرطوب برای گلو بهتر است.

عضو انجمن گوش گلو و بینی ایران خاطرنشان کرد: تنگی این ماهیچه نخست با دارو و سپس با روشی خاص برای گشادکردن آن در مطب رفع می‌شود. این روش بسیار مؤثر است. اما در موارد شدیدتر، جراحی توصیه می‌شود. همچنین گرفتاری‌های مادرزادی و بیماریی که دیورتیکولوم زنکر نام دارد که در آن،‌ پوشش درونی مری کیسه‌ای تشکیل می‌دهد که بلع را مشکل می‌کند، هم با روش جراحی درمان می‌شوند.


نظرات 2 + ارسال نظر
yashar شنبه 19 تیر 1389 ساعت 18:53 http://www.denizsoft.com

این نظر توسط Persian Weblog Spammer ارسال شده است برای اطلاعات بیشتر به سایت دنیز سافت مراجعه کنید www.DenizSoft.com

amirreza1373000 شنبه 19 تیر 1389 ساعت 19:00 http://talar.cz.cc

سلام
وای............
چقدر وبلاگ خوبی داری
این بهترین وبلاگی هست که دیدم
من امیررضا هستم
ما می تونیم دوست خوبی با هم باشیم و همکاری کنیم با هم
اگر دوست داشتی بیا سایت من، من تو رو مدیر می کنم اینم سایت های من:
www.talar.cz.cc
www.gsae.ir
www.gtalar.tk
www.gold.gsnhost.co.cc
goldstarnews.ir
منتظرتم[گل]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد