همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

مهاجرت 3میلیون نفر طی 10سال به تهران

جدیدترین آمارهای جمعیتی حاکی از آن است که طی 10 سال گذشته بیش از سه میلیون نفر وارد تهران شده اند این در حالی است که میزان مهاجرت به شهرهای بزرگی همچون تهران رو به افزایش است که تاثیرات بلندمدتی را در حوزه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خواهد داشت.

به گزارش مهر موضوع انتقال پایتخت از تهران هراز چندگاهی در دولت، رسانه ها و مردم به دلایلی همچون امکان وقوع زلزله به دلیل قرار گرفتن بر روی گسلها، ترافیک و آلودگی هوا و تمرکز زدایی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی در این شهر مطرح می شود. با توجه به اینکه بخش عمده ای از این مباحث مربوط با افزایش بیش از ظرفیت جمعیت در شهر تهران است با استناد به جدیدترین آماری که سازمان ثبت احوال اعلام کرده سیر تحولات جمعیتی به تهران و برخی از شهرهای پرجمعیت از اولین سال سرشماری بررسی شده که در ادامه می خوانید:

مهاجرت از عوال اصلی تغییر و تحول جمعیت و مهمترین عامل خارجی تغییر تعداد و ساخت جمعیت است و توجه و شناخت و تحلیل دقیق سیر مهاجرت جمعیت در مناطق مختلف یک سرزمین و به تبع آن برآورد میزان جمعیت و آشنایی با ساختار سنی و جنسی آن در آینده جهت تامین نیازهای نسل آینده باعث می شود که برنامه ریزیها با قدرت اجرایی بیشتری اجرا شوند.

سرعت فزونی شهرنشینی و ناهماهنگی توسعه شهر و روستا در ایران نتیجه تمرکز فعالیتهای اقتصادی و جاذبه های خدماتی از قبیل امکانات آموزشی، بهداشتی و فرهنگی در شهرهاست و به جدایی کامل مناطق شهری و روستایی و خالی شدن روستاها از جمعیت و ثروت شده که این شهرگرایی سریع مسائل و مشکلات زیادی را به صورت بیکاری، مشکل مسکن و حاشیه نشینی در شهرها به وجود آورده است.

به تازگی سازمان ثبت احوال کشور در فصل نامه جمعیت آورده است: استان تهران طی 10 سال گذشته میزبان دو میلیون و 983 هزار و 889 ایرانی بوده است که بیشترین آنها برای جستجوی کار بهتر و 120هزار و 793 نفر دیگر نیز برای تحصیل وارد پایتخت شده اند.

همچنین استان خراسان رضوی با 924 هزار و 674 نفر پس از استان تهران بیشترین جمعیت مهاجر را طی 10 سال گذشته داشته که 134 هزار و 671 نفر در جستجوی کار بهتر وارد این استان شده اند.

براساس اعلام جمعیت شناسان وجود تفاوتها و نابرابریهای چشمگیر میان اجزای بین شهری و شهری - روستایی در کشور، موجب افزایش جمعیت نواحی شهری شده است.

از سویی رئیس انجمن جمعیت شناسی در رابطه با ارزیابی جمعیت مناسب برای شهری مانند تهران با امکانات کنونی اعلام کرده است: 4.5 و در نهایت 5 میلیون نفر جمعیت مناسب برای تهران است و بیش از آن را باید تعداد اضافه بر حد معمول به حساب آورد.

زنجانی تصریح کرد: در آخرین طرحی که برای تهران با افق 1405 نوشته شده است جمعیت این شهر تا آن تاریخ می بایست 9.2 و حداکثر 10.2 میلیون نفر باشد، به همین دلیل نیز باید امکانات شهری را مناسب با این جمعیت توسعه داد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد