همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

کشف ژن مرتبط با سرطان در سلول‌های بنیادی

دانشمندان یک جهش را در ژن‌های سلول‌های بنیادی شناسایی کرده‌اند که ادعا می‌کنند؛ این جهش ژنتیکی می‌تواند با بروز سرطان خون و دیگر سرطان‌ها در ارتباط باشد.

یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی به سرپرستی پژوهشگران دانشگاه ملی استرالیا یک پروژه معاینه سه ساله را تکمیل کرده‌اند که نشان داده این ژن‌ها رشد و تبدیل سلول‌های بنیادی را در کنترل دارند.

شبکه خبری ای بی سی در این باره افزود: در واقع یافته اصلی از این تحقیق جدید کشف یک جهش تازه در دی ان آ در ژن c-Myb است که پیش از این ارتباط آن با تعداد مختلفی از سرطان‌ها شناخته شده بود.

بر اساس این گزارش، سلولهای بنیادی سلولهای اولیه‌ای هستند که قادر به ایجاد هر نوع سلولی در بدن هستند. آنها می‌توانند تحت تأثیر بعضی شرایط فیزیولوژیک یا آزمایشگاهی به سلول‌هایی با عملکردهای اختصاصی مانند سلول‌های عضلانی قلب یا سلول‌های تولید کننده انسولین در پانکراس و سایر سلول‌ها تبدیل شوند.

سلول‌های بنیادی بالغین، سلول‌های نامتمایزی هستند که در بین سلول‌های تمایز یافته بافت‌ها و اعضای بدن انسان یافت می‌شوند و توانایی نوسازی و تمایز به انواع سلول‌های اختصاصی اصلی بافت یا اعضا را دارند. نقش‌های اولیه این سلول‌ها در یک اعضا زنده شامل حمایت کردن و تعمیر بافت‌هایی است که از آنها به دست می‌آیند.

دانشمندان سلول‌های بنیادی بالغین را در بافت‌های بیشتری نسبت به آنچه قبلا تصور می‌کردند، به دست آورده‌اند.

به گفته محققان؛ بافت‌هایی که سلول‌های بنیادی بالغین در آنها یافت می‌شوند عبارت از مغز استخوان، خون محیطی، مغز، عروق خونی، پالپ دندان، عضله اسکلتی، پوست، کبد، پانکراس، قرنیه، شبکیه و سیستم گوارش هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد