همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

رنگین‌کمان نیمه‌شب

ساکنان فنلاند، هفته گذشته شاهد بلندترین رنگین‌کمانی بودند که می‌تواند روی زمین تشکیل شود. این پدیده که به رنگین‌کمان نیمه‌شب معروف است، فقط در هفته‌های آخر خرداد و اوایل تیرماه قابل رویت است.

این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید به انقلاب تابستانی برسد و برای ساکنان بالاتر از عرض 66.5 درجه شمالی در تمام طول شبانه‌روز قابل رویت باشد. پرتوهای خورشید در ابرهای باران‌زای دوردست شکسته می‌شوند و پس از بازتاب به سوی چشم ناظران، حلقه‌ای بسیار بزرگ از شش نور بنفش، آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز را تداعی می‌کنند که همان رنگین‌کمان مشهور است.

البته این تنها رنگین‌کمانی نیست که شب‌هنگام تشکیل می‌شود. بعضی وقت‌ها ماه‌کمان نیز تشکیل می‌شود که در اثر شکست و بازتاب پرتوهای ماه از قطرات باران تشکیل می‌شود.

راستی! می‌دانستید رنگین‌کمان برخلاف باور عموم مردم، 6 رنگ دارد! اولین بار، آیزاک نیوتن بود که با عبور دادن نور سفید خورشید از یک منشور، آن‌را به نورهای اصلی تجزیه کرد و مشاهده کرد که شش نور بنفش، آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز از آن جدا شده‌اند. اما از آن‌جایی‌که در آن زمان همه مردم (حتی دانشمندان) علاقه داشتند به همه چیز، حالتی اسطوره‌ای ببخشند و چه چیز بهتر از عدد 7 که از دیرباز برای مردم مقدس بود. این چنین شد که نیوتن، محدوده‌ای بین بنفش و آبی را انتخاب و آن را نیلی نامید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد