همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

توپی که انرژی تولید می کند

استفاده از توپ فوتبال جدیدی که می تواند انرژی کافی برای شارژ کردن تلفن همراه یا روشن کردن یک چراغ را به وجود آورد در کشور میزبان جام جهانی فوتبال 2010 در حال آزمایش است.

به گزارش تلگراف ، عملکرد «sOccket» شباهت زیادی به چراغ قوه هایی دارد که با تکان دادن شارژ می شود به این شکل توپی مغناطیسی از میان سیم پیچی حرکت کرده و شارژ الکتریکی به وجود می آورد.

در عرض 15 دقیقه ضربه زدن به توپ می توان به اندازه ای انرژی تولید کرد که نیروی مورد نیاز یک چراغ LED و شارژ کردن هر نوعی از تلفن همراه فراهم آید. این شیوه از تولید انرژی توسط چهار دانشجوی دانشگاه هاروارد که در جستجوی راه حلی برای رفع بحران کمبود منبع انرژی در جهان های در حال توسعه بودند، ابداع شده است.

«جسیکا لین» یکی مخترعان این شیوه می گوید:«فوتبال پدیده ای است که می توانید آن را در هر کشور آفریقایی بیابید. آفریقایی ها در طول روز ساعت ها به فوتبال بازی کردن می پردازند و به همین دلیل فکر کردیم چرا از این فعالیت روزانه انرژی به دست نیاوریم؟».

به گفته «لین» هدف حفظ اشتیاق فوتبال بازی کردن در میان کودکان در فقیرترین جوامع آفریقایی بود تا در زمانی که نور روز به پایان می رسد از انرژی تولید شده برای روشن کردن چراغ مطالعه و درس خواندن استفاده کنند.

«ما شنیده بودیم کودکان در آفریقا از خانه خارج شده و در زیر نور چراغ خیابان درس می خوانند و یا به دلیل استفاده از چراغ های نفتی همیشه با صورتهایی دود زده سر کلاسهای درس حاضر می شوند».

«جولیا سیلورمن» که در این پروژه همکاری داشته است توپ مولد انرژی را برای برگزاری دوره آزمایشی همزمان با برگزاری رقابتهای جام جهانی با خود به آفریقای جنوبی برد. به گفته وی کودکان در آفریقا این توپ را «توپ جادویی» خطاب می کنند.

وی می گوید:«هر زمان کودکی برای اولین بار از این توپها استفاده می کند و می بیند با استفاده از انرژی که تولید کرده چراغی روشن می شود، چشم کودکان نیز می درخشد و این احساس بسیار شگفت انگیزی است.در صورتی که بدانیم 15 دقیقه ضربه زدن به یک توپ می تواند چراغی را تا سه ساعت روشن نگه دارد، در آن سه ساعت تا بتوانید مطالعه خواهید کرد».

sOccket در عین حال می تواند در مهار مسائل سلامت و زیست محیطی که به واسطه استفاده بیش از اندازه از چراغ های نفتی به وجود می آیند نیز تاثیرگذار باشد. به جز خطر آتش سوزی به واسطه استفاده از این چراغ ها ، محققان دریافته اند تنفس گازهای ناشی از روشن کردن چراغ های نفتی با کشیدن دو بسته سیگار در روز برابری می کند. همچنین استفاده گسترده از این چراغ ها در سرتاسر جهان منجر به تولید دی اکسید کربنی می شود که سالانه توسط 38 میلیون خودرو تولید می شود.

مخترعان توپ sOccket امیدوارند تا آخر سال جاری بتوانند فروش محصول خود را به صورت آنلاین و با در نظر گرفتن یک توپ به عنوان جایزه در ازای هر خرید برای ارسال توپهای اضافه به شهرهای آفریقایی آغاز کنند.

«لین» می گوید این توپ به طور حتم یک توپ عادی فوتبال نیست اما نسبت به آنچه کودکان از کیسه پلاستیکی های کهنه می سازند، توپی واقعا جادویی است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد