همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

آیا بازی‌های کامپیوتری تمرکز کودکان را با مشکل روبه رو می‌کند؟

تعدادی از روانشناسان اعلام کردند ساعت‌های طولانی بودن در برابر تلویزیون چه برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی و چه برای بازی کردن می‌تواند در قابلیت تمرکز در مدرسه مشکل به وجود بیاورد.

در حالی که کارشناسان هنوز در این مورد اختلافاتی دارند، تحقیقات در مورد اثرات بازی‌های کامپیوتری با یافته‌های اولیه به تناقضاتی رسیده است.
داگلاس جنتایل که در این مورد تحقیق کرده است گفت: چیزی که ما واقعا نمی‌دانیم این است که چرا تلویزیون و بازی‌های ویدیویی باعث بروز مشکلات تمرکز و توجه در کودکان می‌شوند.
جنتایل که یک آزمایشگاه تحقیقاتی را در دانشگاه یوآ استیت اداره می‌کند در ادامه گفت: قرار گرفتن طولانی مدت در برابر صفحه نمایش تلویزیون برای بازی کردن باعث بروز خشونت و هم‌چنین چاقی نیز می‌شود.
این تحقیق جدید اولین بار است که بیان می‌کند چرا بازی‌های ویدیویی می‌توانند باعث بروز مشکلات توجه و تمرکز در کودکان شوند.
او می‌گوید: تحقیقات انجام شده نتوانسته‌اند به طور مستقیم اثبات کند که تماشای طولانی مدت تلویزیون باعث بروز مشکلات روانشناسی می‌شود.
محققان برای بررسی این موضوع مطالعه‌ای را روی بیش از 1300 دانش‌آموز مدرسه‌ای انجام دادند. در حین این مطالعات والدین این کودکا ساعات دقیق تماشای تلویزیون فرزندانشان را ثبت کردند. هم‌چنین از معلمان این کودکان سوال پرسیده شد که آن‌ها در مدرسه چگونه رفتار می‌کردند و آیا دچار مشکلات تمرکز و توجه در سر کلاس بودند یا خیر؟
بعد از این مطالعات مشخص شد کودکانی که ساعت‌های طولانی صرف تماشای تلویزیون یا انجام بازی‌های ویدیویی می‌کنند مشکلات بیش‌تری در زمینه تمرکز در مدرسه و انجام تکالیف خود دارند.
آکادمی بیماری‌های کودکان آمریکا تماشای تلویزیون در کودکان را به دو ساعت محدود کرده است و کودکانی که بیش از میزان تعیین شدن در برابر تلویزیون قرار می‌گیرند در خطر ابتلا به مشکلات روانی از جمله عدم توانایی در تمرکز کردن می‌شوند.
مشکلات توجه در موارد حاد حتی می‌تواند به ناهنجاری‌های دیگری مانند بیش‌فعالی شود که بین 3 تا 7 درصد از کودکان مدرسه‌ای به آن مبتلا هستند.
البته جنتایل در این باره گفت: تاثیرات تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری بستگی به فاکتورهای بسیاری دارند و این اثرات الزاما شدید نیستند.
این تاثیرات روی همه کودکان هم به یک میزان نیست. البته باید توجه داشت روی شکل‌گیری رفتار یک کودک موارد بسیاری تاثیر گذار هستند و تماشای تلویزیون یا بازی‌های کامپیوتری فقط یکی از این فاکتورها را تشکیل می‌دهد.
علاوه بر آن اگر کودکی قبل دچار مشکلات توجه شده باشد قرار گرفتن طولانی‌ مدت در برابر تلویزیون می‌تواند مشکل او را بدتر کند.
جنتایل در این باره به رویترز گفت: به هر حال من هم موافقم که کودکان بیش از دو ساعت در روز در برابر تلویزیون ننشینند. حتی من به فرزندان خود اجازه نمی‌دهم همین میزان هم تلویزیون تماشا کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد