همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

با بالا رفتن دما مراقب کودکان و سالمندان باشید

 محققان با فرا رسیدن فصل تابستان و بالا رفتن بیش از حد دما در مورد خطرات این فصل برای کودکان و سالمندان هشدار دادند.

یکی از کارشناسان دانشگاه پزشکی و دانپزشکی مدرسه پزشکی نیوجرسی در این باره گفت: در این فصل هیچ گاه کودکان خود را در اتومبیل یا در نزدیکی استخرها تنها نگذارید و سالمندان خود را روزی دو مرتبه از لحاظ داشتن علائم ابتلا به بیماری‌های مرتبط با گرما بررسی کنید.
دکتر مارتین فینکل مدیر موسسه تحصیلات و تحقیقات کودکان در این باره گفت: تنها گذاشتن کودکان حتی برای مدت چند دقیقه در اتومبیل خطرناک است. سال گذشته 13 کودک در کشور آمریکا به دلیل تنها گذاشته شدن در داخل اتومبیل در گرما جان خود را از دست دادند.
در داخل یک خودرو دمای هوا می‌تواند ظرف مدت 10 دقیقه تا 20 درجه و ظرف مدت 20 دقیقه تا 30 درجه بالا برود. قرار گرفتن کودکان در این دماها می‌تواند آسیب‌های مغزی یا جسمی زیادی به آن‌ها وارد کند.
اگر شما تصادفا کودک خود را در خودرو تنها گذاشتید و در هنگام برگشت متوجه شدید کودک شما خواب است، تصور نکنید او در حال چرت زدن است. ممکن است کودک شما دچار آسیب‌های گرمایی شده باشد. در این هنگام سریعا کودک خود را از اتومبیل خارج کنید و در صورت لزوم با اورژانس تماس بگیرید.
نزدیک به 40 درصد از مرگ و میرهای مرتبط با گرما در افراد بالای 65 سال اتفاق می‌افتد. بسیاری از سالمندان دچار بیماری‌هایی هستند که قرار گرفتن در برابر گرما می‌تواند خطرات بسیاری برای آن‌ها به همراه داشته باشد. بدن سالمندان بسیار مشکل‌تر از جوانان می‌تواند خود را با تغییرات گرمایی تطبیق دهند. هم‌چنین ممکن است آن‌ها به دلایل شرایط خاص خود تمایل کم‌تری برای نوشیدن آب داشته باشند که باعث می‌شود آن‌ها به اندازه کافی مایعات ننوشند. این شرایط می‌تواند بسیار برای سالمندان خطرناک باشد. هم‌چنین در صورتی که از سالمند ناتوانی در خانه خود نگهداری می‌کنید حتما اطمینان حاصل کنید در هنگام تنهایی تهویه مناسب در خانه فراهم باشد. گرم شدن بیش از حد دمای خانه می‌تواند برای آن‌ها بسیار خطرناک باشد.
توجه داشته باشید که کودکان بسیار سریع‌تر از بزرگسالان آب از دست می‌دهند. به همین دلیل کودکان باید در هوای گرم آب زیادی بنوشند و هم‌چنین لباس‌هایی بپوشند که دمای بدن آن‌ها را بالا نبرد.
در محیط بیرون از خانه حتما لباس‌هایی به نوزادان یا کودکان خود بپوشانید که آن‌ها را از تابش مستقیم نور آفتاب در امان نگاه دارد. پوشاندن لباس‌های نازک و با رنگ روشن که قسمت زیادی از بدن کودکان را در برابر نور مستقیم آفتاب محافظت کند بهترین انتخاب است.
هر روز دو بار کودکان و سالمندان را از لحاظ داشتن علائم بیماری‌های مرتبط با گرما شامل سرگیجه، ضعف، حالت تهوع و تعریق بیش از حد بررسی کنید. گرمازدگی‌های نه چندان شدید با استراحت، پوشیدن لباس‌های نازک، قرار گرفتن در معرض هوای خنک و نوشیدن آب خنک در فاصله‌های زمانی 10 تا 15 دقیقه قابل درمان است. اگر با انجام این کارها، علائم بیماری برطرف نشد باید هرچه سریع‌تر به یکی از مراکز درمانی مراجعه کنید. انجام این کار برای سالمندان اهمیت بسیار بالایی دارد.
گرما زدگی که به طور بالقوه می‌تواند باعث مرگ شود تقریبا همین علائم را دارد که شامل گیجی، عدم تعادل، حالت تهوع، غش و ضعف، گیجی، حواس پرتی، تهوع و استفراغ است. در صورتی که این علائم را در یکی از اعضای خانواده خود مشاهده کردید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.
در این فصل سعی کنید در ساعات اوج گرما خصوصا در هنگام ظهر از خانه خارج نشوید. همراه داشتن یک بطری آب نیز می‌توانند کمبود آب حاصل از تعریق بیش از حد را تا حدی جبران کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد