همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

کارت ژنتیکی تشخیص هویت ساخته شد

کارت ژنتیکی تشخیص هویت برای نخستین بار توسط محققان دانشگاه فردوسی مشهد ساخته شد.

رضا دانایی، کارشناس انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با فارس با اعلام این خبر گفت: با اجرای پروژه تحقیقاتی مطالعه مارکرهای STR در پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه فردوسی مشهد، این پژوهشکده به تکنولوژی تولید کارت ژنتیکی تشخیص هویت دست یافت.

محمد‌رضا نصیری سرپرست انجمن‌های علمی دانشگام فردوسی مشهد افزود: این مطالعه روی 360 نفر از اقوام مختلف جمعیت انسانی انجام گرفت که در نوع خود برای نخستین بار در کشور است که این کارت ژنتیکی تشخیص هویت طراحی شده است.

نصیری تصریح کرد: هویت، مجموعه صفات و مشخصاتی است که فردی را از افراد دیگر متمایز می کند.امروز با توجه به وقوع بسیاری از حوادث غیرمترقبه مانند: زلزله، سیل ، سوانح هوایی و زمینی و همچنین افزایش حملات انتحاری و خرابکارانه توسط مجرمان ، روش های جدید زیست فناوری مولکولی بعنوان ابزاری کارآمد و قدرتمند و امری جداناپذیر از محاکم حقوقی و قضایی مطرح شده است.روش انگشت نگاری ژنتیکی در سال 1985 برای نخستین بار توسط پروفسور سر آلک جفری از دانشگاه لستر ابداع شد.

وی دریافت توالی و نقاطی روی DNA وجود دارد که می‌تواند کلیه اطلاعات بیولوژیکی و حیاتی را انتقال دهد. انسان دارای 46 عدد کروموزوم است که توالی ذکر شده روی آنها قرار دارند، هر فرد نیمی از کروموزوم‌ها را از پدر و نیمی دیگر را از مادر دریافت می‌کند.

به گفته وی ، «DNA» از چهار جفت باز آدنین، سیتوزین، گوانین و تیمین که کدهای ژنتیکی را به‌وجود می‌آورد تشکیل شده است. اگر «DNA» ، دو رشته یک کروموزوم سالم را باز کنیم در طول هر رشته مناطقی وجود دارد که ممکن است چند ماده چندین بار تکرار شود و این توالی کاملا منحصر به فرد است.

کارشناس انجمن علمی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: در این شیوه که مبتنی بر توالی DNA است، 9 جایگاه در توالی کروموزومی تعیین می شود که به واسطه این جایگاه‌ها می‌توان هویت واقعی فرد را تعیین کرد. نقشه به دست آمده نشان دهنده جنس و الگوی ژنتیکی فرد است.

نصیری گفت: فواید انگشت ‌نگاری DNA را در تهیه کارت ژنتیکی، استفاده در محاکم قضایی و حقوقی، پزشکی قانونی برای شناسایی افراد مفقود و مشکوک ، تشکیل مخازن اطلاعات DNA ، در سیستم‌های دولتی و نیروهای مسلح، شناسایی شهدای گمنام، شناسایی افراد مفقود در حوادث طبیعی و غیرمترقبه و در باستان شناسی عنوان کرد.این شیوه تشخیص هویت به تأیید سیستم قضایی کشور رسیده است.

به گفته یکی از این محققان، همه می‌توانند با ارائه نمونه خونی خود، این کارت را داشته باشند. این کارت تشخیص هویت ژنتیکی توسط پژوهشکده زیست فناوری مشهد و پزشکی قانونی این شهر تهیه شده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد