همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

عصاره سیاه دانه روی رفتارهای شبه افسردگی موش صحرایی مؤثر است

سامان ذاکری،‌محقق جوان ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری فارص در خصوص بررسی اثر عصاره سیاه دانه روی رفتارهای شبه افسردگی در موش صحرایی گفت: افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات با علل مختلف و ناشناخته است که هزینه‌های تحمیلی ناشی از آن برابر هزینه‌های تحمیلی بیماری‌های ایسکمیک قلب است و پیش بینی می‌شود تا سال 2020 افسردگی دومین علت ناتوانی شمرده شود.
وی افزود: برای درمان افسردگی، سالیان درازی است که از انواع داروهای ضد افسردگی شیمیایی استفاده می‌شود اما چون درمان افسردگی طولانی مدت است مصرف کنندگان این داروها همیشه از عوارض جانبی آن ناراضی و نگران هستند؛ به همین دلیل تحقیقات وسیعی روی گیاهان دارویی صورت گرفته است تا بدین ترتیب اثرات جانبی این داروها به حداقل خود برسند.
این محقق تصریح کرد: اثرات ضد تشنجی و ضد دردی گیاه سیاه دانه در سیستم عصبی مرکزی و وجود حدیث معتبر از پیامبر(ص) در اهمیت این گیاه، " ما من داء الّا فی الحبه السوداء منه شفاء الا السام " و اثبات خواصی از جمله اثرات آنتی هیستامینی برونکودیلاتوری، ضد تومور، ضد التهابی آن در تحقیقات موجب شد تا تأثیر عصاره گیاه سیاه دانه را در درمان افسردگی بررسی کنیم.
وی گفت: هدف ما از انجام این تحقیق صرفاً پیدا کردن راهی برای درمان افسردگی نیست بلکه هدف بزرگ‌تر این است که در جامعه این باور را ایجاد کنیم که اسلام دین اکمل است و در مباحث بهداشت و درمان نیز راهکارهای کلی در آن بیان شده است که با رجوع به منابع علمی و برشمردن خواص درمانی گیاه سیاه دانه به عظمت حدیث پیامبر گرامی اسلام پی خواهید برد و این یکی از هزاران عظمت دین اسلام است.
این محقق خاطرنشان کرد: عصاره‌ای از گیاه سیاه دانه در این تحقیقات بدست آوردیم و اثرات آن را روی موش‌ةای صحرایی بررسی کردیم و نتیجه این حاصل شد که این عصاره می‌تواند روی روی رفتارهای شبه افسردگی در موش‌های صحرایی اثر خوبی داشته باشد. البته این تحقیقات هنوز ادامه دارد و در نظر داریم که جنبه‌های دیگر آن را نیز بررسی کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد