همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

سیاه چاله های قدیمی منشای حجم زیاد امواج رادیویی عمق کیهانی

ستاره شناسان آمریکایی و انگلیسی در تحقیقات خود نشان دادند که سیاه چاله های قدیمی موجب تولید حجم بسیار زیاد امواج رادیویی حاضر در عمق کیهانی می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان دانشگاه استانفورد و دانشگاه ادیمبرا در تحقیقات خود نشان دادند که پرتوهای عمق کیهانی در طول موجهای رادیویی بسیار بیشتر از آن چیزی است که انتظار می رود.

این محققان در ماه جولای گذشته با کمک دستگاههای حاضر در آزمایش ARCADE-2 این امواج را اندازه گیری کردند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "ما برای کشف منشای تولید پرتوهای رادیویی به روشهای مختلفی از یک دریای کیهانی متشکل از ذرات تا چشمه های غول پیکر و انفجار ستاره های دور دست فکر کردیم اما تمام این فرضیه ها در فاز آزمایش رد شدند."

این دانشمندان دریافتند که منشای انتشارات بسیار ضعیفی که از تمام کهکشانهای معمولی جهان قابل رصد گسیل می شوند چشمه های معمولی در فواصل بسیار دور هستند این چشمه ها کمیاب اما بسیار نورانی هستند. این نتایج در شرایطی به دست آمد که این ستاره شناسان خلاف آن را انتظار داشتند.

این نتایج مسئله دیگری را نیز مطرح کرد. در حقیقت در جهان نزدیک، بخش اعظم انتشارات رادیویی از بقایای ابرنواختران واقع در مناطق تشکیل ستارگان گسیل می شوند و به نظر می رسند که این پرتوهای رادیویی با پرتوهای مادون سرخی که از مناطق تشکیل ستارگان تابش می شوند ارتباط تنگاتنگی دارند.

بنابراین عمق مادون سرخ نیز باید منطبق بر عمق امواج رادیویی باشد، این درحالی است که برپایه اندازه گیریهای پیشین، عمق رادیویی سه تا 10 برابر کمتر از میزانی است که انداز گیریهای جدید ARCADE-2 نشان می دهند.

براساس گزارش PhysOrg، به گفته این دانشمندان، این حجم بالای امواج رادیویی به جای اینکه حاصل ابرنواختران در مناطق تشکیل ستارگان  باشند توسط سیاه چاله هایی ایجاد شده اند که به سرعت در مرکز کهکشانها درحال چرخش هستند این سیاه چاله ها در جهان نخستین ایجاد شده اند و بنابراین در گروه سیاه چاله های بسیار قدیمی جای دارند. 

به این ترتیب این ستاره شناسان موفق شدند منشای حجم بالای پرتوهای رادیویی عمق کیهانی را توضیح دهند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد