همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

ابداع روش جدیدی برای تشخیص ناهنجاریهای کروموزمی جنین

گروهی از محققان هلندی روش جدیدی را ابداع کردند که می تواند با دقت بالایی ناهنجاریهای کروموزومی را که می توانند منجر به بروز سندرومهای ژنتیکی در جنین در حال توسعه شوند نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تاکنون برای آزمایش ناهنجاریهای احتمالی کروموزمی جنین از روش نمونه برداری مایع "آمنیوتی" استفاده می شد. این روش نمونه گیری از داخل رحم بسیار دشوار است.

اکنون دانشمندان دانشگاه مستریخت هلند با هدف یافتن راهی برای جایگزین کردن با این روش دشوار موفق شدند تنها با کمک نشانگرهای ژنتیکی و مولکولی حاضر در خون زنان باردار برای نشان دادن DNA جنین در حال توسعه استفاده کنند.

این محققان با استفاده از نمونه خون مادر توانستند DNA کروموزم Y را شناسایی کنند و نشان دهند که جنین پسر است و بنابراین می تواند در معرض خطر به ارث بردن یک بدعملکردی و ناهنجاری مرتبط با کروموزوم X مثل "تحلیل عضلانی دوچن" یا "هموفیلی" قرار گیرد.

دانشمندان هلندی معتقدند که از این روش می توان برای شناسایی حالت "سه کروموزمی 21" نیز استفاده کنند. در این حالت کروموزم 21 ناهنجار شده و منجر به بروز سندروم داون می شود.

همچنین حالت سه کروموزمی شدن کروموزمهای 13 و 18 مسئول سندرومهای پاتائو و ادواردز می شود که با این روش می توانند پیش از تولد و در طول دوران توسعه جنینی شناسایی شوند.

براساس گزارش PhysOrg، این تکنیک جدید که Mlpa نام دارد می تواند DNA جنین را در خون زنان از هفته ششم به بعد بارداری نشان دهد.

این تست با استفاده از یک کیت آزمایش سریع و ارزان انجام می شود. هر کیت می تواند بین 30 تا 150 یورو قیمت داشته باشد و نمونه های خون از معاینات روتین دوران بارداری به دست آید.

این تحقیقات از سال 2009 آغاز شده است و باید تا سال 2012 ادامه یابد. در حال حاضر دقت این تست حدود 80 درصد است. این محققان امیدوارند که این تکنیک بین 2 تا 5 سال آینده در دسترس قرار گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد