همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

دارویی برای نجات جان صد هزار نفر در تصادفات جاده‌ای

 در تحقیقی که توسط لانست انجام شده است مشخص شد استفاده از از داروهای لخته خون جدیدی که فقط چند دلار ارزش دارد می‌تواند سالانه جان صد هزار نفر را از مرگ بر اثر جراحت در تصادفات جاده ای و خشونت‌ها نجات دهد.

پزشکان مدرسه بهداشت و داروی لندن دارویی به نام ترانکسامیک اسید ِیا TXA را روی 20 هزار فردی که به شدت آسیب دیده بودند در بیمارستان‌های 40 کشور جهان آزمایش کردند.
در این روش با کمک تزریق و در فاصله هشت ساعت یک گرم TXA به بدن مجروحات تزریق شد. در نهایت دانشمندان متوجه شدند TXA می‌تواند خطر مرگ را تا 10 درصد کاهش دهد.
در مورد مرگ و میر ناشی از خونریزی نیز TXA تا 15 درصد احتمال مرگ و میر را کاهش داد.
هر سال بیش از یک میلیون نفر در اثر جراحات حاصل از تصادفات رانندگی در جهان جان خود را از دست می‌دهد و 1.6 میلیون نفر دیگر نیز به دلیل خشونت‌ها می‌میرند.
پروفوسور یان روبرتز محقق ارشد این مطالعات در این باره گفت: هر سال 600 هزار نفر در جهان به دلیل خونریزی بیش از حد جان خود را از دست می‌دهد.
این آسیب‌ها می‌تواند تصادفی باشد مانند جراحات ناشی از تصادف‌های جاده ای و یا عمدی باشد مانند زخمی شدن بر اثر برخورد چاقو یا گلوله به بدن. بسیاری از این مرگ‌ها به سرعت و بعد از وقوع جراحت اتفاق می‌افتد.
TXA احتمال جلوگیری از لخته خون را کاهش می‌دهد و یک گرم از آن فقط 4.5 دلار هزینه دارد. این دارو توسط چند شرکت داروسازی ساخته شده است.
اگر TXA به خوبی توزیع شود و به درستی استفاده شود می‌تواند در سال جان 100 هزار نفر را از خطر مرگ نجات دهد که 13 هزار نفر آن‌ها در هندوستان و 12 هزار نفر از این تعداد در چین هستند.
اتین کراگ مدیر مرکز پیشگیری از جراحت و خشونت سازمان بهداشت جهانی در این باره گفت: این دارو چندان گران نیست و می‌توان به راحتی آن را در بیمارستان‌های سراسر جهان توزیع کرد.
پزشکان باید در مورد فواید مصرف این دارو اطلاعات کافی داشته باشند و باید استفاده از آن را در مواقع اورژانسی و تصادفات سنگین به یاد داشته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد