همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

طلاق در شهرهای مهاجر‌پذیر بیشتر است

گویا هنوز هم این قاعده نانوشته در میان زوج‌های ایرانی که باید زندگی را به هر قیمت که شده ادامه داد وجود دارد.

البته شک نکنید که این اصول نانوشته بیش از هرجا در شهرهای کوچک و روستا‌ها قوانینی بدون جایگزین هستند و الا در شهرهای بزرگ و آنجا که روایت زندگی متفاوت تر است از جاهای دیگر این قواعد دیگر چندان محلی از اعراب ندارند.حالا در میان شهرهای بزرگ آنها که بیشتر مهاجر دارند و بافت ساکنانش دستخوش حضور اقوام مختلف است بیش از همه با فضاهای قدیمی و قوانین سنتی آن بیگانه شده ند.
تایید خبری این جملات هم به پای معاون مرکز اطلاعات و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان که گفته: طلاق در شهرهای مهاجر پذیر به دلیل اختلال قومی و فرهنگی و همچنین در حواشی شهرها و حاشیه نشین‌های کلانشهرها بیشتر است. توضیح چرایی این ماجرا هم اینکه ازدواج در بین زن و شوهرهایی از اقوام

مختلف با سنت‌ها و رسوم مختلف قطعا به بروز مشکلا ت ختم می‌شود و اینگونه است که سن زندگی زناشویی در این شهرهای مهاجر پذیر هم کم است.
ناهید رام پناهی اعلام کرده: آخرین آمار جمع آوری شده توسط مرکز اطلاعات و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان نشان می‌دهد که 0.8 درصد از جمعیت زنان بالای 10 سال کشور به دلیل طلاق بدون همسر هستند ولی این رقم در مورد مردان چهار دهم درصد است. در واقع نتیجه این آمار حاکی از آن است که معمولا مردان بعد از طلاق بیشتر اقدام به ازدواج مجدد می‌کنند.
به گفته رام پناهی در سالهای 75 تا 85 طلاق در بین سنین 10 تا 24 سال کم شد ولی در بین افراد 25 تا 54 ساله افزایش یافته است، همچنین طلاق در سنین کمتر از 24 سال و بالای 55 سال کمتر شده است.
معاون مرکز اطلاعات و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان خبر داده: در صورتی که میزان طلاق را بر اساس تقسیم بندی سن زوجها بررسی کنیم، بیشترین میزان طلاق کشور در سنین 20 تا 24 سال هم در مردان و هم در زنان رخ می‌دهد که نشانگر این است که اغلب زوج‌ها در سال‌های اول ازدواج اقدام به طلاق می‌کنند. به گفته او، 27 درصد طلاق‌هایی رخ داده بین سنین 25 تا 28 سال بوده که رده سنی آن برای مردان بین 25 تا 29 سال و برای زنان بین 20 تا 24 سال است. فراوانی کل طلاق‌ها در استان‌های مختلف کشور نشان می‌دهد که این رقم با میزان توسعه‌یافتگی استان‌ها ارتباط دارد به‌طوری که میزان طلاق در استان‌های مرزنشین بیشتر است و رقم آن با میزان تقید و تبعیت از سنت هر استان رابطه
معکوس دارد.
به گفته رام پناهی، طلاق در شهرهای مهاجر پذیر به دلیل اختلال قومی و فرهنگی و همچنین در حواشی شهرها و حاشیه نشین‌های کلانشهرها بیشتر است. بررسی وضعیت پرونده‌ها در قوه‌قضاییه و دفاتر زنان و کودکان نشان می‌دهد که اغلب دعاوی مربوط به مطالبه مهریه، مطالبه نفقه، جهیزیه و اجرت المثل بوده است.

معاون مرکز اطلاعات و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان این که بیشترین دعاوی زناشویی در مرحله اول طلاق توافقی و بعد غیرتوافقی است و در رتبه سوم مطالبه مهریه است، اعلام کرده: البته این مواردی است که به عنوان دلیل ظاهری طلاق برای زودتر به نتیجه رسیدن پرونده از طرفین اعلام می‌شود و عموما دلایل اصلی اعلام نمی‌شود. به همین دلیل پیشنهاد شده است که قبل از این تشکیل پرونده توسط افراد مددکار پرسشنامه‌ای پر شود که علل اصلی درخواست طلاق را بتوان بررسی کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد