همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

افتتاح طولانی ترین خط مترو خاورمیانه

شهر نوشت: 12 کیلومتر از خط 3 مترو، به عنوان شاهراه مترو تهران و نماد کاهش فاصله جنوب به شمال صبح فردا تحویل شهروندان پایتخت می شود . خط 3 مترو بزرگترین و طولانی ترین خط ریلی خاورمیانه محسوب می شودکه با 37 کیلومتر طول جنوبی ترین نقطه پایتخت را به شمالی ترین نقطه متصل می کند .

صبح فردا با حضور شهردار تهران و معاونین و مدیران شهری نخستین قطار مترو از چهارراه ولیعصر (عج) با طی مسیر 12 کیلومتر به اتوبان آزادگان در جنوب غربی تهران حرکت می‌کند.

بنا بر این گزارش عملیات ساخت بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر از چهارراه ولیعصر(عج) تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران از سال 1386 تا سال 1391 فقط 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در یک رکورد کم نظیر در تاریخ ساخت مترو در ایران از نیمه 1391 تاکنون عملیات ساخت و تجهیز این خط مهم کامل شده و در مرحله بهره برداری قرار دارد.



خط3متروی تهران به عنوان بزرگترین خط متروی خاور میانه ، با طول تقریبی 37 کیلومتر و با 28ایستگاه از کمربندی آزادگان آغاز شده و با گذر از بزرگراه سعیدی، میدان راه‌آهن، منیریه، چهارراه ولیعصر، بزرگراه صیاد تا میدان قائم امتداد دارد و با خطوط 1،4،6و7 مترو نیز تقاطع دارد.

عملیات اجرایی این پروژه عظیم ظرف مدت 15 ماه ؛2/1 میلیون متر مکعب خاک برداری انجام شده است. همچنین 40 هزار تن میلگرد به کار رفته که معادل 4 برابر برج ایفل است و نیز 330 هزار متر مکعب بتن ریزی در آن انجام شده که معادل 11 برابر برج میلاد است.بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر در شرایطی بهره برداری می شود که ایستگاه های منیریه، راه آهن، قلعه مرغی، جوادیه و آزادگان به مسافران سرویس دهی می کنند و قطارها تا زمان تکمیل بخش هایی از ایستگاه های شهرک شریعتی، یافت آباد و نعمت آباد، در این 3 ایستگاه توقف نخواهند داشت.بهره گیری از چندین شیوه مختلف حفاری تونل (ترانشه باز،اتریشی و مکانیزه)، عبور از بافت فرسوده و قدیمی تهران و موانع متعدد تاسیسات فرسوده شهری، ساخت ایستگاه ها واجرای ریل گذاری به موازات پیشرفت دستگاه حفار، عبور دستگاه حفار تونل به فاصله اندک از زیر خط 2 درحال بهره برداری مترو و ده ها مورد دیگر در شمار رکوردها و شاخص های بخش جنوبی خط 3 مترو به حساب می آید.خط 3 مترو همچنین با 7 بزرگراه، 6 میدان اصلی(میدان راه آهن و ...) و خیابان مهم شهر (ولیعصر) تقاطع و یا عبور می‌کند و ساکنان بزرگراه آزادگان، بزرگراه سعیدی، میدان راه آهن، میدان ولیعصر (عج)، خیابان ولیعصر(عج)، خیابان انقلاب، بزرگراه رسالت، بزرگراه صیاد شیرازی، میدان نوبنیاد، بزرگراه ارتش و منطقه نیاوران و کامرانیه را به عنوان مناطق پرتردد پوشش می دهد.بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر در شرایطی آماده بهره برداری است که ایستگاه های منیریه، راه آهن، قلعه مرغی، جوادیه و آزادگان به مسافران سرویس دهی می کنند و قطارها تا زمان تکمیل بخش هایی از ایستگاه های شهرک شریعتی، یافت آباد و نعمت آباد، در این 3 ایستگاه توقف نخواهند داشت.این خط یکی از شاخص ترین خطوط تهران به دلیل دسترسی به شهرک های اطراف و مرکز تهران است که فرصت های زیادی را برای استفاده مسافران فراهم می کند و از این رو افتتاح این خط از کارهای بی نظیر عمرانی است که مردم جنوب شهر از ان بهره مند می شوند. 

پیشرفت 90 درصدی نیمه جنوبی مترو در 15 ماه کاری

اجرای 12 کیلومتر تونل مترو و ایستگاههای آن در سخت ترین شرایط اجرایی ظرف مدت 15 ماه کاری به پایان رسیده است و این در حالیست که پیشرفت فیزیکی کار در خرداد ماه سال 91 تنها 10 درصد ودر شهریور ماه 92 این پیشرفت به 90 درصدرسیده است.

در ساخت خط 3 مترو خاک برداری صورت گرفته معادل وزن 12 هزار و 750 فروند هواپیمای بویینگ 747 است. در پروژه مذکور 330 هزار متر مربع یعنی 34 برابر مساحت یک زمین فوتبال استاندارد یا با نگاهی دیگر، 40 برابر وسعت یک استخر المپیک قالب به کار رفته است. 

در ساخت خط 3دستگاه حفار اتوماتیک (TBM) از زیر خط در حال بهره برداری مترو بدون توقف خدمات رسانی به فاصله 6 متری و همچنین به فاصله 30سانتی متری از شمع های سازه نگهبان خط 2با همت و تلاش متخصصان داخلی و بدون دخالت کارشناسان خارجی با موفقیت عبور کرد.

ثبت رکوردهای استثنایی در احداث بخش جنوبی خط 3 مترو تهران
ثبت رکوردهای استثنایی در احداث بخش جنوبی خط 3 مترو تهران با عبور دو دستگاه TBMغول پیکر خط 3و7به طورهمزمان به فاصله 5 متری از یکدیگر،که این مهم نه تنها در ایران برای اولین بار انجام وبه ثبت رسید بلکه در دنیا نیز بی سابقه می باشد،صورت گرفت.همچنین عبور دستگاه TBM از منطقه کاملا ریزشی بافت های فرسوده خیابان ولیعصر و تاسیسات غول پیکر بتنی ،احداث ایستگاههای زیرزمینی پس از اینورت و سگمنت کف تونل مکانیزه جهت ساخت رادیه کف ایستگاه، احداث ایستگاه چهارراه مولوی در زیر لوله فاضلاب فرسوده شهری ،لاینینگ 120متر تونل ایرانی اتریشی در هفته ورکورد روزانه 270متر عملیات روسازی بستر تونل تمامی این رکوردها در حالی به دست آمده که دستگاه حفار مترو در عماق زمین مشغول به کار بوده است.


تنها یگ گام تا تکمیل طولانی ترین خط متروی خاورمیانه باقیست
فاز نخست خط سه متروی تهران (بخش میانی) آذرماه 1391 و حدفاصل ایستگاه چهارراه ولیعصر(عج) تا ایستگاه شهید بهشتی به طول 7 کیلومتر به بهره برداری رسید و فردا با افتتاح 12 کیلومتر از این خط (بخش جنوبی) یک گام برای تکمیل طولانی‌ترین و پرمسافر‌ترین خط متروی خاورمیانه (به طول 37 کیلومتر) که قرار است از ایستگاه شهید بهشتی تا منطقه ازگل، نیاوران وشهرک قائم در شمال شرق تهران تا یک سال کاری دیگر به اتمام برسد، باقی می ماند.

برای این پروژه بزرگ شهری 2 هزار میلیارد تومان هزینه شده است که هم از نظر حجم عملیات و هم از نظر میزان بودجه بزرگ ترین پروژه سال شهری بحساب می آید.

در این سال ها حمل و نقل ریلی ، جایگاه ویژه ای در شهر داشته بطوریکه یکی از اولویت های شهروندان احداث خطوط بیشتر ریلی و خطوط اتوبوس های تندرو در شهر تهران است ، از این رو شهرداری تهران به منظور رفاه شهروندانش و کاهش آلودگی های زیست محیطی از جمله آلودگی هوا و آلودگی صوتی و همچنین کاهش ترافیک ، احداث سالانه 30 کیلومتر مترو را در دستور کار خود قرار داده است . 

صاحبنظران و کارشناسان مدیریت شهری از خط 3 مترو تهران به خاطر شاخص های گوناگون و کم نظیر آن ازجمله قرار گرفتن در مسیر شهرهای اقماری و پرتردد مسافر از جنوب به شمال پایتخت و پوشش محلات و مناطقی چون اسماعیل آباد، ابراهیم آباد، یافت آباد، نعمت آباد، جوادیه، مولوی، راه آهن و ...به عنوان یک دستاورد بزرگ مدیریت شهری سال 1392 (سال حماسه سیاسی حماسه اقتصادی) یاد می کنند.

این خط به عنوان اولین خط قطری شبکه مترو بیشترین ایستگاه های تقاطعی را با خطوط 7،6،4،1 و 8 مترو تهران داراست به طوری که در ایستگاه چهارراه ولیعصر (عج) با خط 4، در ایستگاه میدان ولیعصر(عج) با خط 6، در ایستگاه شهید بهشتی با خط 1 و در ایستگاه مولوی با خط 7 تقاطع دارد ومی تواند سهم بزرگی را در اتصال خطوط ریلی منسجم و به هم پیوسته درون شهری و مسافرت راحت و آسان شهروندان و بیشترین دسترسی مسافران به تمام خطوط ریلی ایفا کند.

فاصله متوسط بین ایستگاهی در بخش جنوبی خط ۱۲۰۰ متر است که برای تسهیل در امر دسترسی شهروندان به ایستگاه‌ها برای هر ایستگاه دو ورودی در نظر گرفته شده که در میادین اصلی به ۴ ورودی افزایش یافته است؛ این خط ظرفیت جابجایی روزانه یک میلیون مسافر را داراست که طبعاً ظرفیت کامل موردنظر با پیوستن تدریجی ناوگان به این خط میسر خواهد بود.

بزرگ‌ترین پروژه شهری سال 1392 در شرایطی به اتکای مدیریت جهادی و توان مهندسی بومی به افتتاح خود نزدیک می شود که پایتخت بیش از پیش به خاطر مشکلات ناشی از آلودگی هوا و ترافیک نیازمند توجه مسئولان و تخصیص اعتبار برای توسعه مترو به عنوان حمل و نقل آسان و پاک است بنابر این می‌توان این پروژه را در شمار مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی قلمداد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد