همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

ترکیه؛ زندان روزنامه‌نگاران

کمیته "مراقبت از روزنامه‌نگاران" درگزارشی اعلام کرد: برای دومین سال پیاپی ترکیه رتبه نخست کشورهای جهان را از حیث تعداد خبرنگار زندانی به خود اختصاص داده و پس از آن چین در جایگاه دوم قرار دارد.

به گزارش ایرنا به نقل ازخبرگزاری فرانسه، "کمیته مراقبت از روزنامه‌نگاران (committee to protect journalists ) درنیویورک که یک سازمان دیده‌بان حقوق بشردرمورد اصحاب خبر و جراید است روزگذشته اعلام کرد: درسال 2013 درمجموع 211 خبرنگار پشت میله‌های زندان بوده‌اند.



طبق اعلام این نهاد، هرچند در سال 2013 آمار خبرنگارانی که کشته و یا زندانی شده‌اند، به نحو چشم‌گیری کاهش یافته است، اما سال 2013 همچنان از حیث زندانی شدن خبرنگاران، بدترین سال برای اصحاب جراید در جهان به شمار می‌رود، کمیته مزبوراعلام کرده است که سال 2013 برای دومین سال پیاپی بدترین سال از حیث آمار خبرنگاران زندانی درجهان بوده است.

شمار این زندانیان درسال 2012 بیش از232 نفر بود. این کمیته اعلام کرد که در سال 2013 تعداد 52 خبرنگار حین انجام وظیفه کشته شده‌اند که این آمار درسال 2012 بیش از73 خبرنگار بود. افزایش شمارخبرنگاران زندانی در کشورهایی مانند ویتنام و مصر حقیقتا تکان دهنده است، اما تاسف‌بارتر این است که کشوری همچون ترکیه در ردیف کشورهای نخست دارای خبرنگاران زندانی است و دو سال پیاپی این جایگاه را به خود اختصاص داد.

رده بندی کشورهای جهان ازحیث آمار خبرنگاران زندانی از سال 1990 آغاز شده است.

سیمون افزود:در ویتنام شمار زندانیانی که درسال 2013 پشت میله های زندان بوده اند از14خبرنگاربه 18خبرنگار افزایش داشته است که ازشدت گرفتن موج سرکوب به خصوص علیه وب لاگ نویسان در این کشور حکایت دارد. تعداد خبرنگاران زندانی در سوریه از 15 خبرنگار درسال 2012 به 13 خبرنگار کاهش پیدا کرده اما درعین حال ده‌ها خبرنگار ربوده شده‌اند و گمان بر این است که در دست نیروهای اپوزیسیون مسلح سوریه نگهداری می‌شوند. تاکنون 30 خبرنگار در سوریه نیز ناپدید شده‌اند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد