دیجی کالا: گوگل پیش از هر چیز، یک شرکت جستجوی اینترنتی است. از این رو
بخش اعظمی از پولی که به حساب بانکی گوگل سرازیر میشود، از جستجوهای
اینترنتی و تبلیغات تامین میشود.
در سالهای 2013 و 2014، گوگل بیش از 90% درآمد خود را از تبلیغات
اینترنتی به جیب زد. فروشگاه اینترنتی گوگل، موسوم به «پلی استور» (Play
Store)، یکی دیگر از منابع درآمدی این شرکت است.
فروش دیجیتالی اپلیکیشنها در پلی استور، درآمد زیادی را برای
گوگل بههمراه داشته است. سیستم عامل اندروید سهم بزرگی از بازار را در دست
دارد؛ این موضوع خیل عظیمی از کاربران را به سمت فروشگاه اختصاصی گوگل
هدایت کرده است.
اپلیکیشنهای رنگارنگ گوگل یکی دیگر از عوامل پولساز این شرکت
هستند. همه چیز با اپلیکیشن جیمیل آغاز شد؛ اما به تدریج لیست طویلی از
اپلیکیشنهای ساده و کاربردی پیش روی کاربران قرار گرفت.
گوگل در مقیاس کلان در محیطهای کاری و آموزشی از برنامههای
ابداعی خود کسب درآمد میکند. زیربنا و اکوسیستم همه این برنامههای ریز و
درشت، چیزی نیست جز سیستم ابری (Cloud) این شرکت.
گوگل برخی ابزارها و سرویسهای خود را در قبال دریافت هزینهای
نسبتا ناچیز در اختیار صاحبان کسب و کار قرار میدهد. این شرکت بزرگ اخیرا
به حوزههای جدیدی وارد شده که ارایه اینترنت پرسرعت از طریق فیبر نوری،
یکی از آنها است.
این پروژه، «گوگل فایبر» (Google Fiber) نام دارد و به تدریج در
برخی شهرهای ایالات متحده در حال پیادهسازی است. به طور حتم این پروژههای
زیرساختی، قدرت مالی گوگل را بیش از پیش خواهد کرد.