ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
به گفته رئیس کنگره ایمنی جادهها، در تصادفات جادهای ایران در هر ساعت سه نفر جان خود را از دست میدهند.
پروفسور گرجی در نشست خبری سومین کنگره ایمنی جادهها با بیان اینکه این کنگره با همکاری پلیس راه، سازمان امداد و نجات، وزارت بهداشت و ... در راستای بهبود ایمنی راهها فردا و پس فردا (بیست و نهم و سیام بهمن ماه) برگزار میشود، گفت: توجه به بحث ایمنی راهها برای کودکان به عنوان دستور کار سومین کنگره ایمنی جادهها در دستور کار قرار میگیرد، چرا که توجه داشته باشید در کشور ما قانونی در مورد وضعیت ایمنی راهها برای کودکان وجود ندارد و این در حالیست که حدود 30 تا 50 درصد از کشتههای تصادفات و یا مجروحان سوانح جادهای را کودکان تشکیل میدهند.
گرجی با بیان اینکه تحقیقات نشان داده است که کودکان در صورت صدمه به سر، در برابر بیماریها مقاوم هستند گفت: در همین راستا از متخصصان اروپایی و آمریکایی که در این زمینه تجارب زیادی دارند، درخواست کردهایم که نظرات و تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهند.
وی با بیان اینکه میزان کشتههای تصادفات در ایران بسیار زیاد است، افزود: من همیشه برای درک بهتر تعداد کشتهها، مثالی برای دانشجویان میزنم و به آنها میگویم که اگر تعداد کشتههای 20 سال اخیر قدشان حدود 1.5 متر باشد، میتوانیم با این کشتهها، فاصله تهران تا مشهد را پر کنیم.
رئیس کنگره ایمنی جادهها همچنین با بیان اینکه ایران دارای مشکل ساختاری در زمینه مدیریت تصادف در جادهها است، گفت: در دیگر کشورها این مسئله (مدیریت تصادفات راهها) بر عهده وزیر و یا معاونین وزیر است، اما در کشور ما، پلیس مظلوم واقع شده است چرا که در کنار پلیس نیز سازمانهای زیادی در امر کاهش تصادفات و امدادرسانی حضور دارند، اما کسی از این سازمانها سؤال نمیپرسد.
وی با بیان اینکه ما در کشوری زندگی میکنیم که خودروسازانش در قرن 21 و در سال 2014 خودرویی تولید میکنند که ایربگ ندارد، گفت: این مسئله تنها نشاندهنده مدیریت پراکنده در امر ساماندهی تصادفات جادهای است و بارها پیشنهاد شده است که مسؤلیت سازمانهای دخیل در این امر را در حد معاون وزیر و وزیر بالا ببرد؛ اما این گونه نشده است.
گرجی با بیان اینکه در هر ساعت سه نفر به علت تصادفات جادهای جان خود را از دست میدهند، گفت: مرگ این افراد تنها گوشهای از میزان خسارت است و اگر مجروحیت هزاران نفر را در کنار آن بگذاریم، متوجه عمق فاجعه میشویم؛ به گونهای که شرکتهای بیمهگر اعلام کردهاند که سالانه به 800 هزار نفر خدمات بیمهای در امر تصادفات ارائه میکنند و اگر بتوانیم 10 درصد از این مجروحان را کاهش دهیم، دیگر کسی بر سر بودجه سلامت دعوا نمیکند.
رئیس کنگره ایمنی جادهها با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود، ضربه به سر مهمترین علت فوت و جراحت حادثهدیدگان سوانح جادهای است، گفت: ضربه به سر بسیاری از بیماریهای عصبی را ایجاد میکند و این در حالی است که بر اساس آمارهای جهانی، تنها پنج درصد از بیماران عصبی بهبود مییابند و مابقی درمانپذیر نیستند که جا دارد مسؤلان در این زمینه چارهای بیندیشند.
به گزارش ایسنا، همچنین دکتر کولیوند، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلالاحمر با بیان اینکه این سازمان سعی دارد در این سمینار به بحث عملیاتهای جادهای دقت بیشتری کند، گفت: در همین راستا سازمان امداد و نجات اقدام به دعوت بسیاری از متخصصان امداد و نجات در بحث حوادث جادهای کرده است که در همین راستا این افراد روز گذشته در بازدید از سازمان امداد و نجات، عنوان کردند که امداد هوایی این سازمان نمونه است؛ به گونهای که کشورهای دیگر از مراکز نظامی خود درخواست بالگرد میکنند اما هلالاحمر ایران امکانات خوبی در زمینه بالگردها دارد.
وی همچنین از رونمایی کتاب «امداد و نجات سوانح جادهای» در سمینار روز آتی خبر داد و افزود: تمام تلاش ما این است که سطح دانش خود را افزایش دهیم و بتوانیم با توجه به شرایط اقلیمی و بحرانهای مختلفی که پشت سر گذاشتهایم، از تجارب دیگران استفاده کرده و تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهیم.
کولیوند با بیان اینکه صحنه تصادف در جادهها بر عهده پلیس راهور است، تصریح کرد: سازمان امداد و نجات در صدد آن است که در جلسه آتی با وزیر بهداشت، مجوزهای لازم را برای آموزش امدادگران در راستای کسب مهارتهای اولیه اورژانسی به دست آورد تا زمان رسیدن اورژانس به محل حادثه، امدادگران اقدامات اولیه را انجام دهند.