ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
یک روانپزشک گفت: تنبیه بدنی کودکان بیشفعال آنها را دچار اختلالهای روانپزشکی کرده و حس انتقامجویی را در این کودکان ایجاد میکند.
عارفه مبشر در گفتوگو با ایسنا افزود: ایجاد تغییر در سیستم عصبی شیمیایی بدن کودکان با سه الگوی بیتوجهی، بیشفعالی و رفتارهای تکانشی نمایان میشود.
وی ادامه داد: شروع اختلال بیشفعالی و بروز برخی علائم این بیماری از سن سهسالگی (زیر پنج سالگی) است ولی تشخیص قطعی آن در سن بالای پنج سالگی امکانپذیر میشود زیرا در سنین زیر پنج سال ممکن است فعالیتهای کودک با بازیگوشیهای طبیعی او اشتباه گرفته شود و در بستگان درجه یک شایعتر است.
وی تاکید کرد: افزودنیهای خوراکی مانند رنگها و مواد نگهدارندهای که در غذاها و برخی شیرینیها و شکلاتها وجود دارد نیز به عنوان عامل احتمالی بروز این اختلال در کودکان است.
مبشر گفت: کودکان دچار اختلال بیشفعالی، دارای جنب و جوش بسیاری هستند که گاهی نیز این فعالیتها موجب خستگی خانوادهها میشود. این کودکان مانند موتوری هستند که در حال کار است و خاموش نمیشود. اگر کودکی این علائم را در دو محیط خانه و بیرون خانه مانند مدرسه و در مدت زمان حداقل شش ماهه داشته باشد، دچار بیشفعالی است.
این روانپزشک با اشاره به انرژی زیاد کودکان بیشفعال، ادامه داد: بهتر است خانوادهها این انرژی کودکان بیشفعال را در جنبههای مثبت مانند ورزشهایی که انرژی زیادی از بچهها میگیرند مانند دویدن در زمینهای بزرگ، ورزشهای مورد علاقه کودک یا پیادهروی در مسافتهای طولانی صرف کنند. همچنین خانوادهها میتوانند مسئولیتهایی که نیاز به صرف انرژی زیاد دارد، در صورت امکان به بچهها محول کنند.