
ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
در تجربهای شبیه به یک داستان تخیلی، به زودی میتوانید از شر گاز و ترمزهای پیاپی در ترافیک شهری رها شده و تنها با فشار یک دکمه، خودرو را به حال خود رها کنید تا شما را پیش ببرد.
فناوری کمک در ترافیک در زمان ازدحام ترافیکی به شکل خودکار در سرعتهای بین صفر تا 60 کیلومتر حرکت کرده و راننده میتواند با آرامش کامل به استراحت بپردازد.
پس از پایان یافتن ترافیک و بالا رفتن حد سرعت، کنترل خودرو به راننده بازگشته و فرد میتواند خود به رانندگی ادامه دهد.
شرکت فورد اخیرا از امکان ورود این فناوری بر روی مدلهای خود در پنج سال آینده خبر داده است.
نمونههای پیش ساخت این محصول در مرکز مهندسی پیشرفته و تحقیقات اروپایی فورد در آلمان و آمریکا به آزمایش درآمدهاند.
این سیستم با استفاده از یک دوربین و رادار پشت آینه وسط خودرو کار می کند که به اسکن و خوانش جاده پیش رو با مشاهده خط سفید و چراغهای راهنمایی و رانندگی میپردازد. این علائم به مغز سیستم در یک واحد پردازشگر مرکزی رایانهیی یا جعبه سیاه ارسال میشوند.
هنگامی که ترافیک توسط این سیستم شناسایی میشوند، خودرو با استفاده از یک فرمان صوتی از راننده میخواهد تا در صورت تمایل کنترل خود را واگذار کرده و به فناوری کمک در ترافیک تغیر حالت بدهد.
در صورت مثبت بودن پاسخ، خودرو فرمان را گرفته، برای جلوگیری از تصادف با خودروی جلویی ترمز کرده یا برای هماهنگی با سرعت آن، کند یا تندتر پیش می رود.
این سیستم همچنین خودرویی که جلوی فرد پیچیده را شناسایی کرده و عمل ترمز مناسب را برای جلوگیری از تصادف اجرا میکند.
سیستم کنونی برای بزرگراهها و نه برای جادههای شهری که از پیچیدگیهای بیشتری برای حضور موتور و عابر برخوردار بوده، طراحی شده است؛ اما تطابق با سطوح سختی تنها در طول زمان به دست خواهد آمد.
به گفته روسای فورد در سالهای اخیر خودروها با افزوده شدن فناوریهایی مانند «کنترل کروز تطبیقی» که در صورت کند شدن ترافیک به ترمز پرداخته، «خط سفید کمکی» که به راننده خوابآلود در صورت خروج از مسیر هشدار داده و «کمک پارک» که پارک موازی را سادهتر میسازد به طور فزایندهای به سوی خودکار شدن رفتهاند.
اگرچه آنها اصرار دارند که در این حالت نیز راننده باید به رانندگی توجه کند.
تغییر کاربری به رانندگی خودکار در طول ترافیک و سپس روزنامه خواندن، کار معقولی نیست، حتی اگر این فناوریها خوردن قهوه یا هر کار دیگر را حین رانندگی خودکار جایز بدانند.
سیستم کمک در ترافیک میتواند رانندگی در ازدحام را به یک تجربه خوب تبدیل کرده و با حفظ سرعت متعادل در ترافیک،به شکل بالقوه از بار ترافیکی بکاهد.
بیل فورد، رییس اجرایی جهانی شرکت فورد و نوه موسس این شرکت خودروسازی در یک نشست علمی در بارسلونا اظهار کرد که خودروی کاملا خودکار تا سال 2025 به واقعیت خواهد پیوست.