ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
کیفیت لاستیک خودرو و میزان فشار هوای درون آنها نقشی بسیار مهم در سلامت سرنشینان خودروها دارد: هوای داخل لاستیک، تقریبا 95 درصد وزن خودرو را تحمل میکند؛ آج و نوع گلهای آن حین حرکت روی آب یا سر پیچهای تند جاده یا هنگام فشردن پدال ترمز، سبب اصطکاک و چسبندگی بیشتر و بهتر میشود و... .
برای در امان بودن از خطرات ناشی از بیتوجهی به این بخش از خودرو، نکات زیر را فراموش نکنید و به کار بندید:
فشار کم یا زیاد، هم استهلاک و هم خطر را افزایش میدهد؛ فشار هوای درون لاستیکها را همواره بر اساس توصیه کارخانه سازنده تنظیم کنید.
بهترین زمان تنظیم باد هنگامی است که لاستیکها سرد باشد. از بالانس بودن چرخها مطمئن شوید و همواره آن را متعادل نگاه دارید.
وقتی فرمان در سرعتهایی خاص به لرزه میافتد (اصطلاحاً میگویند: فرمان میزند) بالانس چرخها به حد خطرناکی از تعادل خارج شده، در صورت بیتوجهی، خرابی جلوبندی و هزینهها و خطراتی بیشتر را نیز در پی خواهد داشت.
هر چهار (با زاپاس: پنج) لاستیک را از یک نوع مارک، اندازه و... بخرید. هر چند وقت یک بار جای لاستیکها را با یکدیگر، به طور توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو، عوض کنید.
لاستیکهای نخزده را دور بیندازید. وصلهکردن آنها ناایمن و غیرقابل اطمینان بوده، امنیت شما و دیگران را به خطر میاندازد.
هنگام تعویض لاستیک قبل از زمانی است که گُل آن صاف شده باشد. عمق آج لاستیک نباید کمتر از دو میلیمتر باشد، اگر چنین است برای تعویض آن درنگ نکنید.
لاستیکهای سالمتر را به جلو انتقال دهید تا خطر ترکیدن لاستیک به سبب استهلاک، از ناحیه جلوی خودرو کاستهشده، امکان چپ کردن کمتر شود.
وقتی لاستیکها گرم هستند، بویژه پس از رانندگی با سرعتهای بالا یا در جاده، خودرو را نشویید و با تصور خنککردن لاستیکها روی آنها آب نریزید.
از رینگ و حلقه مناسب و استاندارد استفاده کنید و با رینگهای تعمیری و جوشکاری شده سرعت نگیرید. از حمل بار زیاد یا غیرضروری خودداری کنید.
وزن بیشتر یعنی تحمل فشار بیشتر و افزایش سرعت استهلاک لاستیکها. برای اصطلاحا برقانداختن آنها از روغن، بنزین و محلولهای شیمیایی استفاده نکنید.