ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
پژوهشها و بررسیهای اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نشان میدهد که به ازای هر 10 درصد افزایش قیمت بنزین، تورم حدود دو درصد افزایش مییابد.
حامل های انرژی به عنوان یکی از نهادههای مهم تولید و به عنوان کالای مصرفی خانوارها، به عنوان کالای نهایی، نقش بسیار مهمی در تعیین هزینههای تولید و میزان مخارج خانوارها ایفا میکند.
نوسان قیمت هر قلم از این حاملها نوساناتی در هزینههای تولید، میزان مخارج مصرفکننده و تورم ایجاد خواهد کرد. میزان این نوسان بسته به وزن هر یک از حاملها در سبد کل یا در مجموعه تولید و مصرف می تواند مورد بررسی قرار گیرد.
این وزن به دو بخش بار مستقیم و بار روانی (غیرمستقیم) قابل تقسیم است. بار روانی، انتظارات خانوارها و تولیدکنندگان را شکل میدهد و بار مستقیم تأثیر مستقیم نوسانات قیمت را منعکس میکند.
سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در گزارشی، اثرات تورمی افزایش قیمت بنزین را بررسی کرده است. به این منظور ضمن بررسی روند مصرف داخلی بنزین طی دوره زمانی 1383 تا 1390 روند قیمت اسمی و واقعی نیز مورد بررسی قراگرفتهاند.
نتایج حاصل از سناریوها و مطالعات انجام شده این واقعیت را نشان میدهند که به ازای هر 10 درصد افزایش در قیمت بنزین، تورم حدود دو درصد افزایش مییابد.