یک اروپایی با پولی حدود 25 میلیون تومان میتواند ماشینی بخرد که پژو 206 و باقی همسطحانش به گرد پایش هم نمیرسند. دقیقا به همین دلیل است که در کشورهای اروپایی چشم شما به خودروهایی از قبیل 206 و 207 نمیافتد، چون کسی پولش را خرج چنین خودروهایی نمیکند.
در تهران با هزینه حداکثر 25 میلیون تومان چه ماشینی میتوان خرید؟ مسلما باید دور خودروهای خارجی وارداتی از قبیل بنز، بی.ام.و، هیوندا و... را خط کشید. چون با حداکثر 25 میلیون تومان پول نمیتوان حتی خودروهای دستهدوم این شرکتها را خریداری کرد.
به نوشته تهران امروز، شما میتوانید با این مقدار پول پژو 206 تیپ6 با قیمتی حدود 19 میلیون تومان بخرید. پژو 206 SD V9 با قیمت 20 میلیون تومان، پژو 207 اتومات با قیمت 21 میلیون تومان، پژو پارس اتومات با قیمت حدودی 21 میلیون تومان، پارس ELX با قیمت 21 میلیون تومان، سریر سفارشی 21 میلیون تومانی، ورونا با قیمت 23 میلیون تومان و MVM سدان 20 میلیون تومانی هم خودروهایی هستند که شما میتوانید با این مقدار پول اقدام به خرید آن کنید.
از اسم خودروهایی که در بالا ذکر شد میتوان فهمید که تنوع در انتخاب خودرویی حداکثر 25 میلیون تومانی بسیار پایین است. اگر این دامنه را کمی باز کنیم و محدود به خودروهای صفر نشویم هم اوضاع آنچنان تغییری نمیکند. با این مقدار پول به هیچ عنوان نمیشود خودروهای دستهدوم ردهبالا و مدرن از قبیل تویوتا سانتافه و بی.ام.و و بنز خرید.اما جالب است بدانید که در کشورهای اروپایی مردم با 25 میلیون تومان پول ماشینهایی میخرند که شاید ایرانیها در خواب هم نتوانند چنین ماشینهایی را سوار شوند، چه برسد که اقدام به خرید آن کنند.
باید بگوییم در کشورهای اروپایی مردم برای خرید ماشین به هیچ عنوان سمت خودروهایی مثل 206 و پژوهای کپیبرداری شده از پژو 405 بیستسال پیش نمیروند. دلیلش تنها این نیست که اروپاییها خودروهای ناایمن و طرح قدیمی مثل 206 را نمیپسندند بلکه ریشه این موضوع در جای دیگریاست. یک اروپایی با پولی حدود 25 میلیون تومان میتواند ماشینی بخرد که پژو 206 و باقی همسطحانش به گرد پایش هم نمیرسند. دقیقا به همین دلیل است که در کشورهای اروپایی چشم شما به خودروهایی از قبیل 206 و 207 نمیافتد، چون کسی پولش را خرج چنین خودروهایی نمیکند.
شاید تعجب کنید اما در کشورهای اروپایی با 23 میلیون تومان میتوان یک بی.ام.و X5 دستدوم اما در حد نو سال 2002 را خریداری کرد. این در حالی است که قیمت دستدوم این ماشین در کشور چیزی حدود 70 تا 80 میلیون تومان است. بی.ام.و سری3 که سال تولید آن 2001 است، در کشورهای اروپایی به قیمت 13 هزار یورو یعنی چیزی حدود 22 میلیون تومان به فروش میرسد. از امکانات این خودرو مدرن میتوان به سقف تاشوی آن، ترمز ABS، سیستم تمام اتوماتیک، ایربگ و دیگر امکانات ایمنی اشاره کرد.
یک رنو مگان کابریک سال 2004 هم در اروپا به قیمت 12 هزار یورو یعنی چیزی حدود 20 میلیون تومان به فروش میرسد. وقتی کمی جلوتر برویم قطعا از این هم بیشتر تعجب خواهید کرد زیرا در اروپا با 24 میلیون تومان میتوانید یک بنز سری E مدل 220 استیشن با رنگ متالیک بخرید. امکانات این خودرو آنقدر زیاد است که نمیتوان در یک گزارش کوتاه آنرا ریز به ریز ذکر کرد. یک هیوندا سانتافه مشکی رنگ سال 2007 هم در اروپا چیزی حدود 13 هزار یورو، یعنی 23 میلیون تومان قیمت دارد و اروپاییهایی که علاقهمند به خودروهای شاسیبلند هستند استقبال خوبی از این خودرو کردهاند. هیوندا سانتافه دستهدوم در کشور چیزی حدود 55 میلیون تومان قیمت دارد.
خودرو هیوندا توسان دستهدوم هم در کشور قیمتی حدود 50 میلیون تومان دارد اما در اروپا با 10 هزار یورو یا 17 میلیون تومان میتوان یک هیوندا توسان درحد نو خرید. مینیماینرهای جدید هم در اروپا قیمت حدود 8 هزار یورو، یعنی 13 میلیون تومان دارند و این در حالی است که اگر پای چنین ماشینی به کشور باز شود قیمت آن چیزی حدود 30 میلیون تومان خواهد بود
سلام
با اینهمه سرکیسه کردن مردم وانحصاربازار داخلی که در اختیار دارند جالب اینجاست که این شرکت ها ورشکسته هم هستند !!
کاش درازای این مبالغ سنگینی که به خریداران تحمیل مشود لااقل ایمنی قابل قبولی در خودروها ارائه میشد آیا ضررجانی هم مثل ضررمالی جبرانپذیراست؟