ماده1: احدی نمی تواند با دو چرخه پایی در شهر و حومه آن حرکت نماید مگر اینکه قبلا در اداره نظمیه حاضر شده و پس از امتحانات لازمه ، جواز تصدیق نامه اخد نماید
.ماده2: اشخاصی که سن آنها به سیزده بالغ نگردیده ، مطلقا از دو چرخه سواری ممنوع میباشند و از سیزده تا هجده سالگی تنها در صورتی مجاز به سواری خواهند بود که شخصا مالک دوچرخه باشند. و اِلّا تا هیجده سالگی از کرایه کردن دوچرخه ممنوع میباشند.ماده3: کرایه دادن دوچرخه به افرادی که سن آنها به هجده بالغ نگردیده و یا با داشتن نوزده سال و بیشتر، تصدیقنامه و جواز نظمیه را در دست نداشته باشند،مصلقا ممنوع
تو کتابخونه محلمون یه کتاب پیدا کردم که توش یه چیز جالب از زمان قاجار نوشته بود. فکر کردم بد نیست براتون بنویسم. دوچرخه در زمان قاجار برای استفاده تفریحی اشراف وارد ایران شد و طولی نکشید که به یک وسیله نقلیه مهم تبدیل شد. متن زیر پدر جدّ قوانین راهنمایی و رانندگی الآنه.متن زیر دقیقا مثل متن کتابه. خب دیگه بریم ببینیم قانونشون چی بوده؟
نظامنامه سیر و حرکت دوچرخه های پایی در شهر و حومه
است.ماده4: در موقع مراجعه به نظمیه برای اخذ تصدیقنامه و جواز، تقاضا کنندگان باید عکس خود به همراه خود بیاورند.ماده5: تمام دوچرخه ها باید دارای بوق یا زنگی باشند که صدای آن تا فاصله پنجاه ذرع شنیده شود.ماده6: از غروب آفتاب به بعد و تا طلوع آفتاب بایستی چراغ جلو و عقب دوچرخه را روشن نمایند و در صورت فقدان هریک از چراغها، دوچرخه سوار موظف است خود پیاده شده و دوچرخه را با دست تا محل مقصود حرکت دهد.ماده7: چراغ جلو بایستی با نور سفید و اقلا ده ذرع از مسافت جلوی دوچرخه را روشن نماید و چراغ عقب بایستی با نور قرمز روشن شود یا اینکه شیشه مخصوص قرمز رنگ (همون که ما بهش میگیم شب نما) روی گلگیر عقب آن نصب شود.ماده8: نمره نظمیه باید همیشه روی قسمت گلگیر عقب نصب باشد و در هیچ مورد نبایستی از محل خود تغییر داده شود.ماده9: متن نمره دوچرخه های شخصی سفید با خط سیاه و متن نمره دوچرخه های کرایه سیاه با خط سفید خواهد بود.ماده10: دو چرخه سواران بایستی در معابر پرجمعیت و در سر پیچ ها و محل تلاقی خیابان ها آهسته حرکت نمایند و مجاز به هیات در خیابان ها نیستند مگر اینکه پشت سر هم و با فاصله معین باشند. دوچرخه سواران از حرکت بین وسایط نقلیه و نیز دستجات پیاده ممنوع اند. درمواقعی که خیابان ها پرجمعیت باشد باید پیاده شده و دوچرخه را با دست حرکت دهند.ماده11: دوچرخه سواران موظفند همیشه و مخصوصا در موقع تلاقی با وسایط نقلیه از دست راست حرکت نمایند و در صورتی که بخواهند از وسایل نقلیه سبقت بجویند،مکلفند از طرف چپ آن رفته و به وسیله بوق یا زنگ راننده را از قصد خود مطلع سازند و به ملایمت حرکت نمایند و پس از رد شدن باید مجددا به طرف راست بروند.ماده12: سواری دوچرخه در پیاده رو و بازارها و محلی که تخصیص به عابرپیاده داده است، ممنوع است و در مواقعی که در پیاده رو و بازار کار دارند ممکن است دوچرخه را با دست حرکت دهند.ماده13: مسابقه با دوچرخه در خیابان ها ممنوع است. در موقعی که بخواهند در نقاط مخصو مسابقه تشکیل دهند بایستی قبلا از قصد خود نظمیه را مطلع ساخته و کسب اجازه نمایند.ماده14: کلیه دوچرخه ها بایستی دارای گلگیر عقب و جلو بوده که گل و کثافات معابر به عابرین ترشح ننماید.ماده15: تمام دوچرخه ها اعم از کرایه و شخصی باید دارای ترمز جلو و عقب باشند.ماده16: سواری دو نفر یا بیشتر در روی یک دوچرخه یا سوار کردن اطفال با خود ممنوع است.ماده17: نمایش دادن روی دوچرخه در خیابانها و کوچه ها قدغن است.ماده18: دو چرخه سواران نمیتوانند در موقع سواری با یک دست خود اشیاء حمل نمایند مگر اینکه اشیای مزبور به طریقی بسته شده باشند کهراننده درمواقع لزوم قادر باشد با همان دست دسته دوچرخه را به دست گیرد و همچنین در خیابانها و معابر پرجمعیت مجاز نیستند هر دو دست خود را از دسته دوچرخه بردارند.ماده19: تعلیم دادن و آموختن دوچرخه سواری در معابر و کوچه های داخل شهر و همچنین معابر پرجمعیت خارج شهر ممنوع است.ماده20: متخلفان از مواد این نظامنامه به محاکمه صالحه، جلب و مطابق قانون تعقیب و مجازات خواهند شد.