همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

هزینه سر سام آور سفر داخلی برای یک خانواده ۴ نفره/ چرا ایرانی‌ها آنتالیا را دوست دارند؟/ تصاویر

چند سالی است، سفر به ترکیه، ارمنستان و امارات در ایام نوروز باب شده است و بازار سفر به تایلند و مالزی و سنگاپور نیز رونق دارد، ایران با هزاران جاذبه گردشگری همواره از میلیون‌ها تومان ارز که برای سفرهای خارجی هزینه می‌شود و از کشور خارج می‌شود، بی‌نصیب می‌ماند.
  
این در حالی است که به روایت آمار تورهای گردشگری داخلی برای قشر متوسط و ضعیف یا آنقدر گران است که عطای سفرداخلی را به لقایش می‌بخشند و اگر هم با قرض و پس انداز قصد سفر داشته باشند ترجیح می‌دهند با‌‌ همان هزینه‌ها یا کمی بیشتر به سیر و سیاحت کشورهای همسایه بپردازند و یا امکانات نسبت به هزینه کرد‌ها آنقدر پایین است که بسیاری ترجیح می‌دهند یا سفر نروند یا چادر مسافرتی خود را برداشته و راهی شمال ایران شوند و چند روزی را در دل طبیعت استراحت کنند و به این ترتیب است که کسی سراغ تورهای گردشگری داخلی نمی‌رود.


تکلیف قشر ثروتمند و از ما بهتران هم که معلوم است. هتل‌های لوکس ۵ ستاره کشورهای خارجی در انتظار آنهاست و البته هتل‌های تاپ و ۵ ستاره در سفرهای داخلی نیز انتظارشان را می‌کشد هر چند تجربه نشان داده ترجیح آن‌ها هم به سفرهای خارج از ایران و پز دادن به درو همسایه و فامیل است!

در هر حال، این روز‌ها گرانی سفر هوایی و بلیت هواپیما، افزایش نرخ بنزین، افزایش و آزاد شدن نرخ بلیت قطار و گرانی هتل و تورهای تفریحی و حتی گرانی خودرو مزید بر علت شده تا بسیاری از خانوارهای ایرانی قید سفر را بزنند چرا که به عنوان مثال یک سفر ساده سه روزه از تهران به ساحل دریای خزر برای یک خانواده ۴نفره با انتساب هزینه بنزین ویا تهیه بلیت اتوبوس یا کرایه تاکسی، اجاره خانه‌ای برای ماندن و خورد و خوراک به بیش ازیک میلیون تومان می‌رسد.

چرا مقصد بسیاری از خانواده‌ها در نوروز شمال ایران است؟

در حال حاضر با نرخ بنزین ۱۰۰۰ تومانی برای سفر با خودروی شخصی به شمال ایران هر ۱۰۰ لیتر بنزین یعنی نزدیک به ۲ باک خودرو، هزینه ۱۰۰ هزار تومانی روی دست خانواده‌ها می‌گذارد. البته اگر بنزین بیشتر برای سفر به مسافت‌های دور‌تر مصرف نشود. نرخ اتاق و ویلا در مازندران در ایام نوروز برای یک اتاق دور از دریا بدون هیچ امکاناتی تا یک ویلای جمع و جور کوچک از ۳۰ هزار تومان برای هر شب تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر است و برای ویلاهای کنار دریا که مردن‌تر و شیک‌تر باشند تا ۵۰۰ هزار تومان برای هر شب هم هزینه می‌شود.

در این میان خرج خوردو خوراک نیز به ماجرا اضافه می‌شود که در ایام نوروز به مدد رونق بازار از حالت معمولی در شهرهای توریستی بالا‌تر است.

حالا اگر توقع خانواده پایین باشد و به یک چادر مسافرتی برای سکنی گزیدن اکتفا شود نیز هزینه بنزین و خورد خوراک تنها برای سفر به شمال ایران که از تهران چندان دور نیست، برای بسیاری از خانواده‌ها ممکن نیست. این در حالی است که خودروی شخصی موجود باشد وگرنه که باید نرخ بلیت‌ها را که در ایام نوروز بسیار گران‌تر شده‌اند نیز به خانواده تحمیل کرد. البته از نبود مکان مناسب برای چادر زدن در شهرهای توریستی کشور نیز نباید ساده گذشت.

در این میان وضعیت تورهای مسافرتی از این هم بدتراست. به عنوان مثال تور سطح متوسط دو روزه رامسر برای هر نفر در نوروز ۳۵۰ تا ۵۰۰هزار تومان آب می‌خورد و به این ترتیب مشخص است که خانوارهای متوسط ایرانی، مانند قشر کارمند وکارگر که از حقوق ثابت برخوردارند و نمی‌توانند با تورم رقابت کنند، قید سفر را می‌زنند.

در این میان اما سفر به سایر شهرهای توریستی و زیارتی کشور هم وضعیتی بهتر از این ندارند. مشهد، کیش و شیراز نمونه‌های خوبی برای سفرهای گران داخلی است که بسیاری از مردم آرزوی آن را در ایام نوروز دارند اما برای ان‌ها ممکن نیست.

تصاویر زیر نمونه‌هایی از نرخ‌های تورهای نوروزی در سفر به کیش، مشهد و شیراز را نشان می‌دهد:






در این میان هتل‌های ۵ ستاره و لوکس در این شهر‌ها نرخ‌های آنچنان نجومی دارند که حتی ثروتمندان نیز ترجیح می‌دهند به جای رفتن به آن‌ها قید سفر داخلی را بزنند و به کشورهای خارجی همسایه که جذابیت‌های بیشتر دارد و امکانات بیشتر در اختیار آن‌ها می‌گذارد سفر کنند.

به عنوان مثال نرخ سفر به آنتالیا و حضور در یک هتل ۵ ستاره با هتل‌های ۵ ستاره در کیش برابری می‌کند! در خصوص سایر شهر‌ها نیز وضعیت بهتر از این نیست. تصاویر زیر نشان از قیمت‌های تورهای سفر به آنکارا و آنتالیا در نوروز ۹۴ دارد و مقایسه‌ای سر انگشتی میان این نرخ‌ها با نرخ‌های داخلی یک معادله ساده را بیان می‌کند و آن هم این است که با توجه به هزینه گران سفرهای داخلی است که بازار سفرهای غیر متعارف و غیر اسلامی خارجی داغ شده و هر روز هم مردم بیشتری جذب آن می‌شوند.






این در حالی است که به تازگی، انجمن آژانس‌های مسافرتی ترکیه در گزارشی اعلام کرده، در سال ۲۰۱۴ حدود ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر خارجی از ترکیه دیدن کردند که از مجموع ۳۴. ۳ میلیارد دلار درآمد حاصله از ورود این گردشگران، ۶. ۵ میلیارد دلار بابت هزینه برای وعده‌های غذایی و خوراکی‌ها بوده است.

میزان هزینه گردشگران خارجی در ترکیه فقط برای صرف غذا در حالی قابل توجه است که طبق آخرین آمار اعلام شده ازسوی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، درآمد ایران از ورود گردشگران خارجی در سال گذشته حدود ۶. ۵ میلیارد دلار بوده است؛ یعنی به اندازه هزینه غذای گردشگران خارجی در ترکیه! و این آمار بسیار تامل برانگیز است و باید هر چه سریع‌تر مسئولین در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای آن چاره‌ای بیاندیشند.فردا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد