همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

طرح نو زیارت منظم زنان در حرم امام رضا علیه السلام (+تصویر)


تعداد سال هایی که از آن سوی کشور به زیارت حرم آقا آمده، حالا دیگر از 20 هم گذشته، اما اتفاقی نو، زیارت امسالش را با همه سال های قبل متفاوت کرده است.   پس از سال ها برای اولین بار دستانش را به ضریح حرم مطهر امام رضا(ع) رسانده و شوق برآورده شدن این آرزوی دیرینه، چشمانش را میزبان قطره های اشک کرده است.این شوق و اشتیاق، وصف حال یکی از زائرانی است که با اجرای طرح جدید «زیارت با صف» در حرم ثامن الحجج(ع)، به آرزوی دیرینه خود رسیده است. طرحی که چند روزی است برای تشرف بانوان زائر در حرم مطهر رضوی اجرایی شده است و شرایطی را مهیا می کند که بانوان سالمند، بیماران و حتی کودکان و خردسالان هم بتوانند برای دقایقی در کمال آرامش، حضور در روضه منوره حرم امام مهربانی ها را تجربه کنند. هرچند حضور در همه صحن ها و رواق های حرم آقا، حال و هوای دل زائران را آسمانی می کند، هرچند که تردیدی نیست زیارت خالصانه امام مهربانی ها، حتی از راه دور هم مقبول می افتد، اما این شوق را هم نمی توان نادیده گرفت که بسیاری از زائران امام مهربانی ها، سال هاست آرزوی حضور در کنار ضریح منور آقا را در دل دارند و حالا با اجرای این طرح، فرصتی را برای رسیدن به این آرزو یافته اند.

اجرای طرح در صحن های «جمهوری اسلامی» و «آزادی»
پنجشنبه شب گذشته، سومین شبی بود که بانوان زائر امام رضا(ع) برای تشرف به روضه منوره، حضور در صفوف منظم را تجربه می کردند.  در حال حاضر این طرح در صحن جمهوری اسلامی و همچنین صحن آزادی برای بانوان اجرا می شود و زائران با ساعتی انتظار در صف زیارت، به راحتی در کنار ضریح منور ثامن الحجج(ع) حضور می یابند.
اشک های شوق منتظران زیارت
هم زائر سالمند در میانشان دیده می شود و هم مادری جوان که کودک خردسال خود را در آغوش گرفته است و قدم به قدم به زیارت ضریح مرقد مطهر امام رضا(ع) نزدیک تر می شود. لهجه ها، گویش هاو چهره هایشان هم حکایت از قومیت های مختلفشان دارد؛ آذری، سیستانی، جنوبی، تهرانی ...، و همگی شادمان از یافتن این فرصت، مسیر را می پیمایند. 
عده ای اما توان پنهان کردن این شادمانی را ندارند و اشک شوق در گوشه چشمشان نمایان است. همچون مادری سالخورده که حال و هوای هم اکنونش را برایم این گونه وصف می کند: «اولین دفعه است که دارم به ضریح حرم مطهر امام رضا(ع) نزدیک می شوم، خدا را شکر که عمرم تمام نشد و از فیض این زیارت محروم نشدم».
آرزویی که برآورده شد
گفت و گو با زائرانی که مشتاقانه در صف انتظار زیارت ایستاده اند و آن ها که شادمانه از این زیارت باز می گردند، حکایت از رضایت قلبی آن ها دارد و حرف هایشان گویای این حقیقت است که اجرای این طرح برایشان خوشایند است. 
«سعیدی» از جمله این زائران است که شادمان همراه با دختر نوجوان خود از این زیارت باز می گردد. از او می خواهم برایم از چرایی این شور و حال سخن بگوید؛ می گوید: «57 سال از خدا عمر گرفتم و از کودکی همراه با مادرم به زیارت امام رضا(ع) می آمدم. اما امشب اولین بار در طول عمرم بود که توانستم خودم را به ضریح برسانم. حدود یک ساعت و نیم در صف ایستادیم تا مقابل ضریح برسیم اما این زیارت، ارزش انتظار کشیدن را داشت».در هیاهوی اشتیاق زائران صحبت های دیگری هم به گوش می رسد که شنیدنشان همه گویای رضایت آن هاست: «دفعه دیگه که بیایم مشهد، حتما مادرم رو هم میارم و می برمش پای ضریح آقا. 
همیشه آرزوی این زیارت رو داشته»، «هر بار که اومدم مشهد اونقدر جای ضریح شلوغ بود که به خاطر تنگی نفسم نمی تونستم برم جلو، خدا رو شکر که این بار قسمتم شد»، «همیشه برخی از خانمها وقتی به ضریح می رسیدن، زمان طولانی همونجا می موندن و این اتفاق باعث می شد که بقیه فرصت زیارت رو نداشته باشند، اما حالا با این صف همه فرصت زیارت رو پیدا می کنن، خدا عمرشون بده که این کار رو کردن».
صفی که رعایت نوبتش جزو زیارت است
زائران آرام و با متانت در صف ایستاده اند و هر یک به شیوه ای این انتظار را پشت سر می گذارند. یکی کتاب دعا در دست دارد و فرازهای آن را زمزمه می کند و دیگری تسبیح گویان مسیر را طی می کند. نظم و آرامش حاضران در صف زیارت با همه صف ها فرق دارد و یکی از زائران دلیلش را این نکته می داند: «این صف زیارت ضریح امام رضا(ع) است، نمیشه بی ادبی کرد یا نظم رو به هم زد. اگه حتی یک نفر از زائرانی که توی صف ایستادن از دست آدم دلخور بشن و اونها رو ناراحت کنیم، زیارتمون قبول نمیشه» و این دلیل اعتقادی است که سنگینی وظیفه خادمان حرم آقا را کمی سبک می کند و آن ها را با شوق زیارت زائران همراه می سازد.
طرحی نو برای زیارتی منظم
اما جزئیات بیشتر درباره اجرای این طرح را، معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی، ارائه می کند و می گوید: با توجه به افزایش میزان تشرف شیفتگان و ارادتمندان امام رضا(ع) به حرم مطهر رضوی و از آن جا که طبیعتا همه زائران، مشتاق تشرف به روضه منوره حضرت علی بن موسی الرضا(ع) هستند، ازدحام جمعیت در این مکان مقدس مشکلاتی را به وجود آورده بود و گروه قابل توجهی از زائران مانند بیماران، سالمندان، کودکان و زنان باردار برای تشرف به روضه منوره با مشکلاتی روبه رو بودند. در طرح جدید، تشرف به روضه منوره از دو مکان در اطراف ضریح مطهر و در قالب صف هایی منظم انجام می شود و زائران و مجاوران گرامی، از بالاسر حضرت و پایین پای مبارک به کنار مضجع نورانی مشرف می شوند و کسب فیض می کنند.
«سیدخلیل منبتی» در گفت و گو با آستان نیوز، می افزاید: با بررسی ها و مطالعات انجام شده در خصوص فضای موجود در اطراف ضریح مطهر حضرت ثامن الحجج(ع)، این طرح در ماه گذشته به صورت آزمایشی در رواق دارالاجابه اجرا شد که رضایت صددرصدی زائران را به دنبال داشت و حالا اجرای این طرح در اطراف ضریح مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) آغاز شده است.
درخواست از زائران برای همکاری با خادمان
معاون آستان قدس رضوی با تشکر از همراهی زائران و مجاوران گرامی با خادمان این بارگاه منور، اظهار کرد: از زائران عزیز درخواست داریم با رعایت و حفظ نظم و همکاری با خادمان خود در روضه منوره، زمینه زیارتی سرشار از معنویت و آرامش را برای خود و دیگر زائران فراهم نمایند. شایسته است زائران عزیز آداب عملی زیارت را رعایت کنند تا با رعایت آداب و شئونات زیارت بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع)، مشمول عنایات ویژه آن امام همام قرار گیرند.
 
منبع: خراسان



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد