همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

پیش‌بینی کیسینجر درباره آینده داعش و بشاراسد

وزیر خارجه اسبق آمریکا ضمن هشدار نسبت به اینکه خاورمیانه درحال فروپاشی است، تاکید کرد که مبارزه با داعش در خاورمیانه اولویت اصلی است و از بین بردن این گروه تروریستی مهم‌تر از براندازی نظام بشار اسد است.

 وزیر خارجه اسبق آمریکا ضمن هشدار نسبت به اینکه خاورمیانه درحال فروپاشی است، تاکید کرد که مبارزه با داعش در خاورمیانه اولویت اصلی است و از بین بردن این گروه تروریستی مهم‌تر از براندازی نظام بشار اسد است.  

 هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا در مقاله‌ای که روزنامه "وال استریت ژورنال" آن را منتشر کرد، درباره اوضاع وخیم خاورمیانه و بحران‌هایی که امنیت و ثبات منطقه را بر هم زده است صحبت کرد.

وی گفت: هنوز مناقشه بر سرطرح مشترک بین المللی برای اجرای توافق هسته‌ای ایران و غرب جهت حفظ ثبات خاورمیانه آغاز نشده بود که چارچوب ژئوپولتیک منطقه شروع به فروپاشی کرد.

این مسئول سابق آمریکایی گفت: "مداخله" نظامی روسیه در سوریه جدیدترین عوارض از هم فروپاشی نقش آمریکا در حفظ ثبات خاورمیانه است؛ نقشی که آمریکا از زمان جنگ عرب و اسرائیل در سال 1973 آن را ایفا کرده است. مصر در پی جنگ مذکور روابط نظامی خود با شوروی سابق را کنار گذاشت و به مذاکرات صلح با اسرائیل با نظارت آمریکا پیوست. در نتیجه معاهده صلح میان مصر و اسرائیل و معاهده دیگری میان اردن و اسرائیل امضا شد.

وی درباره بحران‌های فعلی منطقه خاورمیانه نیز گفت: چهار کشور لیبی، یمن، سوریه و عراق از تنش و آشوب زیادی در منطقه رنج می‌برند این کشورها از سوی جریان‌هایی هدف قرار گرفته‌اند که می‌خواهند حاکمیت خود را تحمیل کنند.

این مسئول سابق آمریکایی گفت: داعش می‌خواهد دولت "خلافت اسلامی" به جای دولت‌هایی بر پا کند که درنظام جهانی تعریف شده‌اند.

وی مدعی شد: "ایران از بازیگران دیگری حمایت می‌کند که نماینده گروه‌های "جهادی" در منطقه هستند همانطور که در حال حاضر شاهد این مساله درباره حزب‌الله، حماس و حوثی‌ها هستیم."

وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت: "خاورمیانه با چهار خطر اصلی مواجه است که به فروپاشی منطقه هشدار می‌دهند و مهم‌ترین آن بلندپروازی‌های ایران برای احیای نقش امپراتوری ایرانی، تلاش گروه‌های تندرو برای سرنگونی ساختارهای سیاسی کشورها درگیری‌های داخلی و فشارهای داخلی ناشی از تنش‌های سیاسی و اقتصادی محلی است."

کیسینجر تاکید کرد: سرنوشتی که سوریه به آن دچار شده است نمونه واضحی برای تناقضاتی است که خاورمیانه از آن رنج می‌برد. کاهش نقش آمریکا در منطقه موجب ورود نظامی روسیه در خاورمیانه شد. سیاست‌های آمریکا در منطقه موجب تردید برخی همپیمانان آمریکا در خاورمیانه خواهد شد همچنین این نگرانی وجود دارد که برخوردهایی میان نیروهای آمریکا و روسیه در منطقه به وجود بیاید.

وی تصریح کرد: اوضاع کنونی شبیه اوضاعی است که به جنگ جهانی اول منجر شد البته با این تفاوت که جنگ جهانی اول با سلاح کلاسیک انجام شد.

کیسینجر از آمریکا خواست تا با جدیت برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و منع گسترش چنین سلاحی در میان کسانی که به دستیابی به آن چشم دوخته‌اند گام بردارد.

وی گفت: شکست داعش اولویت اصلی در خاورمیانه است. نابودی داعش مهمتر از برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است. باید با داعش جنگید و مناطقی را که به کنترل خود درآورده از این گروه پس گرفت؛ چرا که ممکن است این مناطق به پناهگاه‌های امنی برای تروریست‌ها در جهان تبدیل شود.

کیسینجر بر لزوم باز پس گیری تمامی مناطق تحت اشغال داعش در منطقه از طریق استفاده از نیروهای "سنی میانه‌رو" یا نیروهایی که از قدرت‌های خارجی تبعیت می‌کنند تاکید کرد.

وی افزود: باید اراضی که از داعش پس گرفته می‌شود در کنترل سنی‌هایی قرار بگیرد که پیش از فروپاشی عراق و سوریه در این مناطق حضور داشتند. همچنین همه کشورهای واقع در شبه جزیره عرب و همچنین مصر و اردن باید نقش مهمی را در این زمینه ایفا کنند. ترکیه نیز می‌تواند فعالانه در این زمینه همکاری کند.

وزیر خارجه اسبق آمریکا خواهان ایجاد راهکاری برای بحران سوریه شد و گفت: "می‌توان ساختار متحدی متشکل از علوی‌ها و سنی‌ها در سوریه ایجاد کرد به این صورت که بشار اسد در چارچوب این ساختار نقشی در حکومت طایفه علوی داشته باشد در این صورت می‌توان از خطر وقوع کشتار دسته جمعی یا تنش‌هایی کاست که احتمالا به پیروزی تروریست‌ها می‌انجامد".

کیسینجر از واشنگتن خواست تا ضمانت‌های نظامی را که به هم پیمانان خودش در منطقه داده، اجرایی کند و با ایران برای عمل به تعهداتش به مذاکره بپردازد و به نقشی که باید در قرن بیست و یکم داشته باشد عمل کند.

وی در پایان مقاله خود نوشت: خاورمیانه مهم‌ترین منطقه‌ای است که وجهه آمریکا در آن در بوته آزمایش قرار می‌گیرد البته نه با نیروهای نظامی بلکه با عزم با اراده آمریکایی‌ها و قدرتشان برای تفاهم.

منبع: ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد