همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

این ربات حشره‌‌ای می‌‌تواند بپرد! + تصاویر

به گزارش آنا به نقل از GizMag، پژوهش در این زمینه‌ها ممکن است در مقایسه با بعضی از پروژه‌ها پیش افتاده و معمولی به نظر برسد. با این حال نتایج حاصل قابل توجه هستند،  

مخصوصا آنهایی که در طی پروسه راه خود را پیدا کرده‌اند. هرچند برای دستیابی به موفقیت چندین تست و تلاش ناموفق صورت گرفت اما در آخر دانشمندان موفق شدند با الهام گرفتن از حشرات، رباتی بسازند که قادر به پریدن از سطح آب باشد.

شاید در نظر اول مفهوم راه رفتن روی آب فوق طبیعی به نظر برسد اما در واقع کاملا پدیده‌‌ای طبیعی محسوب می‌‌شود. خیلی از موجودات کوچک با اعمال فشار بر سطح کششی آب قادر به مانور دادن روی آن هستند.

انجام یکی از این پیچیده‌ترین مانورها متعلق به حشره‌‌ای به نام «استرایدر آبی» یا «آب‌سوار» است. این حشره نیمه آبزی نه تنها به سرعت روی آب راه می‌‌رود بلکه با ایجاد نیروی رانشی فرازسوی کافی توسط پاهایش برای پرتاب خود هوابرد هم تولید می‌‌کند.

محققان دانشگاه ملی سئول (SNU) و دانشگاه ‌هاروارد در حال مطالعه روی حشره دوزیست استرایدر آبی بودند. این حشره قادر است از سطح آب با همان میزان قدرت و ارتفاع پرش از سطح زمین بپرد.

این اولین بار نیست که پژوهشگران طبیعت را نظاره می‌‌کنند و آن را به رباتیک پیوند می‌‌زنند. ربات چهارپای پیچیده‌‌ای ساخته شده که می‌‌تواند مانند یک حیوان بدود و بپرد. همچنین ربات حشره مانندی وجود دارد که قادر است به سادگی بر فراز زمین‌های مخروبه پرواز کند.

برای درک بهتر مکانیزم، دانشمندان ویدیویی را ضبط کردند تا حرکات پرش استرایدر آبی از سطح آب را آنالیز کنند. آنها کشف کردند، این حشره برای پریدن از یک حرکت قوس‌دار استفاده می‌‌کند که حداکثر نیرو، اما کمتر از میزانی که سطح آب را بشکافد، اعمال می‌‌کند.

کیو جین چو، یکی از سرپرستان این پروژه، پروفسور مهندسی مکانیک و هوا-فضا و مدیر آزمایشگاه بیورباتیک دانشگاه ملی سئول، در این‌باره می‌‌گوید: «استرایدر آبی توانایی این را دارد که هر کاری بی‌نقص انجام دهد».

پس از ساخت چند نمونه اولیه از این ربات که با شکست مواجه شدند، پژوهشگران سرانجام موفق به خلق ربات حشره‌‌ای شدند. این ربات موفق شد، نیرویی معادل 16 برابر وزن خود را روی آب بدون شکافتن سطح آن اعمال کند و برای انجام این امر احتیاجی به کنترل‌های پیچیده ندارد. قابل ذکر است که اندازه این ربات به اندازه طبیعی خود استرایدر آبی است.

مکانیزم جهشی این ربات از نحوه پریدن کک الهام گرفته شده است. استفاده از ترکیب نیروی عزم حرکت و رانش به ربات اجازه می‌‌دهد تا ارتفاع پرش مشابهی (14 سانتی‌متر) چه از سطح زمین و چه از سطح آب داشته باشد.

بدنه ربات از قطعات تاشو خود مونتاژ ساخته شده که شبیه آنهایی است که در کتاب‌های پاپ آپ (کتاب‌های سه‌بعدی یا کتاب‌های متحرک) می‌بینید. این لایه‌بندی و تازدگی هوشمند امکان ساخت سریع میکروبات و طیف گسترده‌‌ای از وسایل الکترومکانیکی را فراهم می‌‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد