همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

شگفتی دیگری از آفرینش؛ اره ماهی در حال انقراض بدون جفت‌گیری تولید مثل می‌کند!

به گزارش آنا به نقل ازCSMonitor، یک تیم تحقیقاتی با مطالعه روی ترکیب ژنوم اره ماهی کوچک دندان که در فلوریدا نمونه‌برداری شده بود، به نتیجه جالبی دست یافتند. یافته ها حاکی از آن است که در چندین مورد فرزندان اره ماهی حاصل جفت‌گیری نیستند.

پیش از این بکرزایی، توانایی حیوانات در تولید مثل بدون شریک جنسی، تنها در گونه‌های خاصی از حیوانات مانند پرنده‌ها، خزندگان و کوسه‌های در اسارت مشاهده شده است و این پدیده تاکنون در گونه‌های آزاد در حیات وحش دیده نشده بود.

محققان به کاملا به طور اتفاقی پی به این ماجرا بردند. اندرو فیلدز از دانشگاه استونی بروک و همکارانش به دنبال بکرزایی در جمعیت اره ماهی که در رودخانه فلوریدا وجود دارد، نبودند. در واقع آنها در حال تحقیق روی تنوع ژنتیکی در گونه‌های در حال انقراض بودند.

اما وقتی که در حال کار کردن روی نمونه‌ها و محاسبه نسبت والدهای 190 گونه از ماهی‌های موجود در این رودخانه بودند، متوجه شدند هفت تا از ماهی‌ها دارای والدینی هستند که از نظر ژنتیکی همسان محسوب می‌شوند.

فیلدز، دانشمند علوم دریایی و اتمسفری در این‌باره می‌گوید: «این اولین باری است که شاهد بکرزایی در گونه‌ای که آزادانه در طبیعت زندگی می‌کند، هستیم».

  

بنا به گفته‌های وی، شناسایی اره ماهی تا وقتی که نتایج توالی DNA و مقایسه آن با دیگران مشخص شود، به طول انجامید و تا قبل از آن تیم پژوهشی گمان می‌کردند که اره ماهی معمولی است.

اره ماهی کوچک دندان معمولا در سراسر اقیانوس اطلس پیدا می‌شد اما به مرور زمان جمعیت این‌گونه به شدت کاهش یافت، طوری که به یک درصد جمعیتی که در سال 1900 داشت رسید و به لیست گونه‌های در حال انقراض آمریکا راه یافت.

کاهش جمعیت اره ماهی کوچک دندان به دلیل افزایش ماهی‌گیری تجاری و تغییر زیستگاه صورت گرفته است.

در حالی که تنها 3 درصد از ژنوم نمونه نشان از بکرزایی داشت اما باز هم رقم بالایی به نسبت حدس اولیه بود، به خصوص در یک حیوان مهره‌دار.

به گفته فیلدز، این پدیده در صورت شایع بودن می‌تواند بسیار قابل توجه باشد. اره ماهی‌ها نیاز به حفاظت بیشتری دارند و شاید این نشانه‌ای برای جلب توجه بیشتر به این موضوع باشد.

بکرزایی در مهره‌داران دیگر مانند کوسه، اژدهای کومودو، مرغ، بوقلمون و مار نیز دیده شده است.

در سال 2012، وارن بوث، پروفسور بوم‌شناسی مولکولی دانشگاه تولسا و تیم تحقیقاتی‌اش متوجه شدند که دو عدد از افعی‌های آزمایشگاهی باردار هستند. به گفته وی، آنها مارهای ماده را از حیات وحش خارج کرده و به آزمایشگاه آورده بودند که نشان دهنده این بود که بچه مارها نتیجه بکرزایی هستند.

بوث می‌گوید: «نتیجه بکرزایی بر تنوع ژنتیکی وحشتناک است. در واقع در پروسه بکرزایی اساسا ژنوم یک فرد به طور خالص به نسل بعد منتقل می‌شود. همچنین تنوع ژنتیکی را به طور کامل از میان برمی‌دارد که بسیار زیانبار و اتفاق ناخوشایندی است».

فیلدز و تیم تحقیقاتی وی دانشمندان دیگر را به مرور دوباره اطلاعات و داده‌هایشان تشویق می‌کنند تا شاید مورد دیگری از بکرزایی در گونه‌هایی دیگر نیز وجود داشته باشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
شرکت قالب دهی سه‌شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 09:37 http://http://shayanfp2.niloblog.com/

سلام وب تون خیلی عالیه .
به وب ما هم سری بزنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد