همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

آخرین پیش‌بینی‌ها قبل از "اسکار"


تنها چند ساعت به برگزاری مهترین رویداد سینمایی جهان زمان باقی است. بزرگان سینما برای ۸۷ بار در «دالی تیه‌تر» هالیوود گرد هم می‌آیند تا بر‌ترین محصولات سینمایی را برگزینند.
 
مراسم اسکار ۲۲ فوریه ساعت ۸: ۳۰ شب (دوشنبه، ۴ اسفند ساعت ۵ صبح) برگزار می‌شود. اجرای برنامه به «نیل پاتریک هریس» سپرده شده است. او بازی‌های موفقی را در فضای طنز و برادوی نشان داده است به همین دلیل این سوال مطرح شده که آیا هریس می‌تواند جای «بیلی کریستال» را بگیرد؟ کسی که تا به امروز ۹ بار اجرای اسکار را بر عهده داشته و به محبوب‌ترین مجری این برنامه تبدیل شده است. هریس پیش از این هم مراسم تونی و امی را اجرا کرده است.   
 
کدام فیلم برگزیده مراسم اسکار می‌شود؟
با توجه به تغییرات مقررات رای گیری، تعداد نامزدان هر سری مراسم اسکار می‌تواند متفاوت باشد. مثلا در سال ۲۰۰۹، ۱۰ فیلم بسیار قوی نامزد دریافت اسکار شدند. یک فیلم باید برای رسیدن به نامزدی تعداد معینی از رای اولین جایگاه را در رای گیری به دست آورد.

امسال ۸ فیلم توانستند این رای‌ها را به دست آوردند.

بعد از برگزاری مراسم‌های گلدن گلوب، بفتا و حتی جایزه منتقدان به نظر می‌آید که «بازی تقلید» اندکی از گردونه رقابت عقب مانده است.

«هتل بزرگ بوداپست» و «بردمن» در صدر نامزدهای اسکار ایستاده‌اند.

اما جنگ اصلی میان «بردمن» و «پسربچگی» برای کسب بهترین فیلم از سوی داوران است.

در این میان نباید از قدرت «تک تیرانداز آمریکایی» هم غافل ماند. آخرین ساخته «کلینت ایستوود» که توانسته تنها در داخل آمریکا بیش از ۳۰۰ میلیون دلار فروش کند از فروش تمام ۷ فیلم دیگر جلو زده است. اما تاریخ نشان داده که محبوبیت تنها عامل برد در رقابت اسکار نیست.

گاردین در این باره نوشته: «فروش طوفانی تک تیرانداز آمریکایی در جدول باکس آفیس و واکنش آشکار آمریکایی‌ها به این فیلم آن را به یک کاندیدای مهم برای دریافت بهترین فیلم اسکار تبدیل کرده است. اما محبوبیت چیزی نیست که در اسکار مورد توجه قرار می‌گیرد. مثلا باید رویارویی فیلم آواتار در مقابل قفسه رنج و یا برد فیلم ۱۲ سال بردگی در برابر جاذبه را به یاد بیاوریم.»
 
با این حال بعد از فیلم «پسربچگی» و «بردمن»، شانس «تک تیرانداز آمریکایی» برای دریافت جایزه بهترین فیلم بالا‌تر است.
 
با این حال به نظر می‌آید که جایره بهترین فیلم به «پسربچگی» داده شود. حتی برخی منتقدان اعلام کردند که به علت عجیب‌ترین تجربه تاریخ سینما شکی هم در این جایزه و حتی لیاقت دریافت آن هم وجود ندارد.
 
پس با این حساب نه تنها «پسربچگی» یک سر و گردن از باقی فیلم‌ها بالا‌تر است بلکه لیاقت دریافت اینجایزه را هم دارد.
 
چه کسی لایق دریافت بهترین بازیگر نقش اول مرد است؟
وقتی که لیست بهترین بازیگران نقش اول مرد منتشر شد، بلافاصله دو بازیگر انگلیسی تباری که هر دو هم نقش نابغه‌ها را بازی کرده‌اند از سایرین جلو زدند. «بندیکت کامبربچ» که سابقه خوبی هم در نقش آفرینی نابغه‌ها داشته در کنار «ادی ردمیان» قرار گرفت.
 
اما پس از مدتی با ظهور «مایکل کیتون» در فیلم تک برداشتی «بردمن»، جایگاه کامبربچ نزول پیدا کرد با آنکه طرفداران میلیونی‌اش در سراسر دنیا هنوز از او حمایت می‌کردند.

«بردمن» توانست درخشش فراوانی به «کیتون» ببخشد و جایزه گلدن گلوب و انجمن منتقدان را برایش به ارمغان بیاورد. از آن سو با دریافت جایزه گلدن گلوب و بفتا شانس برنده شدن «ردمیان» در جایگاه بهترین بازیگر نقش اول مرد از سایرین جلو زد. به نظر می‌آید او که استیون هاکینگ، نابغه فیزیک را به تصویر کشیده، اسکار را هم به نام خود کند اما اینکه آیا واقعا لایق دریافت این جایزه هست یا نه هنوز جای سوال دارد.
 
پنجمین بار موفقیت می‌آورد؟
با معرفی نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن نام «جولین مورم برای پنجمین بار در میان نامزدهای اسکار درخشید. منتقدان از تمام بازیگران نامزد شده تقدیر کردند.

آنان گفتند که «ماریون کوتیار» در فیلم «دو روز، یک شب» بسیار ساده و طبیعی بازی کرده است، «فلیسیتی جونز» در «تئوری همه چیز» محوریت عاطفی داستان را به دست گرفته است، «رزاموند پایک» در «دختر گمشده» بهترین بازی زندگی‌اش را به نمایش گذاشته است و «ریس ویترسپون» در «وحشی» عالی و شجاع ظاهر شده است.

اما در این میان تمام نگاه‌ها به سوی «جولین مور» چرخید. او که در فیلم هنوز آلیس، نقش یک بیمار در مراحل اولیه بیماری آلزایمر را بازی کرده است.

نگاهی به آمار فضای مجازی هم نشان می‌دهد که مور در میان مخاطبان هم جایگاه بالاتری را به دست آورده است. کاربران فیس‌بوک طی دو هفته پیش، بیشتر از همه درباره «جولین مور» به عنوان برنده جایزه بهترین بازیگر زن سال صحبت کردند.
 
کدام کارگردان
در این بخش نام بزرگان زیادی به چشم می‌خورد. «کلینت ایستوود»، «دیوید فینچر»، «ایناریتو»، «لینک لیتر» و «اندرسون» همه برای به دست آوردن جایزه بهترین کارگردانی با هم در حال رقابتند.

اما می‌توان گفت که در این میان «جیمز مارش» کارگردان «تئوری همه چیز»، «بنت میلر» کارگردان «بازی تقلید» و «مورتن تیلدم» کارگردان «شکار روباه» شانس کمتری از سایرین دارند.

شاید بتوان گفت که رقابت اصلی برای دریافت جایزه بهترین کارگردانی میان ۳ نفر است.

از یک طرف فیلم جنجالی «تک تیرانداز آمریکایی» ایستوود قرار گرفته که با موضوع جنجالی و فروش بالایش به یکی از رقبای اصلی تبدیل شده است.
 
از طرفی دیگر شاهکار تاریخی «لینک لیتر» قرار گرفته که پروژه‌ای ۱۲ ساله را به ثمر رسانده. یک فیلم داستانی اما در واقع مستند که تاثیرات ۱۲ سال طول عمر را به تصویر کشیده است.

و از طرفی هم فیلم تک برداشتی «بردمن» ایناریتو قرار گرفته که توانسته جایزه‌های زیادی را هم به دست آورد.

اگر ایناریتو ببرد برای دومین سال پیاپی جایزه اسکار به یک مکزیکی می‌رسد.

همه در اسکار برنده هستند
در حالی که برندگان جایزه اسکار یک مجسمه طلایی را با خود به منزل می‌برند، بازندگان بخش‌های اصلی حداقل کیف هدیه‌ای ۱۲۵ هزار دلاری به نام «همه در اسکار برنده می‌شوند» را دریافت می‌کنند.
 
یک شرکت بازاریابی بسته‌های هدیه‌ای به بازندگان بخش‌های بهترین بازیگران نقش اول مرد و زن، بهترین بازیگران مکمل نقش اول مرد و زن و کاگردانان اسکار ۲۰۱۵ می‌دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد