همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

رویترز پیش بینی کرد: قیمت ۲۰ تا ۵۰ دلاری برای نفت!


خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، قیمت نفت تا کجا قرار است پایین بیاید؟ افت 50 درصدی افت قیمت در بازار نفت این سوال را مطرح می سازد و هیچ کس نمی تواند با اطمینان کامل به آن پاسخ دهد.

قیمت پایین نفت تا زمانی که یکی از این دو اتفاق رخ بدهد ادامه خواهد داشت. اولین مورد این است که عربستان بعد از دستیابی به اهداف ژئوپلتیک و اقتصادی خود که از افت قیمت نفت دنبال می کند، مجددا قدرت انحصاری اوپک در بازار نفت را احیا نماید. مورد دوم این است که بازار جهانی نفت به سمت شرایط رقابت عادی پیش برود، یعنی قیمت ها توسط هزینه های تولید حاشیه ای تعیین شوند، نه با تصمیمات عربستان و اوپک. احتمال دوم سناریویی دور از دسترس به نظر می رسد، اما کم و بیش نشان می دهد که بازار نفت در فاصله سال های 1986 تا 2004 چگونه کار می کرده است.

  
هر کدام از این دو احتمال که موجب توقف افت قیمت ها شود ما می توانیم مطمئن باشیم که به وقوع پیوستن آن مدت زیادی زمان خواهد برد. نمی توان تصور کرد که تنها چند ماه افت قیمت نفت، زمانی کافی برای در هم شکستن محور ایران-روسیه و متوقف کردن رشد تولید نفت شیل در آمریکا باشد. همچنین نمی توان تصور کرد که بازار نفت به سرعت از زیر تاثیر اوپک بیرون بیاید و به یک بازار رقابتی عادی بدل شود. بسیاری از سرمایه گذاران نفتی که همچنان انتظار دارند قیمت نفت به سرعت به ارقام قبلی بازگردد، احتمالا ناامید خواهند شد.


حال سوال اصلی این است که آیا قیمت فعلی نفت (حدود 55 دلار) به کف قیمت نزدیک شده است یا باید منتظر افت بیشتر قیمت ها بود؟


به عقیده تحلیلگران چند دلیل وجود دارد که بر اساس آنها پیش بینی می شود قیمت جدید نفت بین 20 تا 50 دلار باشد. فشارهای تکنولوژیک و زیست محیطی در حال کاهش دادن تقاضا برای نفت در دراز مدت هستند. همچنین فشارهای بیشتری نظیر برداشته شدن تحریم های ایران و روسیه و پایان یافتن جنگ داخلی در عراق و سوریه در دراز مدت وجود دارند. تولید نفت شیل در آمریکا نیز یکی از دلایلی است که می تواند موجب تضعیف قیمت ها در دراز مدت شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد