همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

نرخ برخی نان ها 100 درصد گران شده نه 30 درصد!


«به نانوایی ها اجازه دادیم نرخ نان را تا سی درصد گران کنند»؛ هرچقدر این جمله سخنگوی دولت گنگ و عجیب به نظر می‌رسد، اتفاقاتی که در نخستین روز بعد از آن رخ داد، عجیب تر است!

 
به گزارش تابناک، به فاصله کمتر از یک روز از صدور مجوز گران کردن قیمت نان توسط دولت، نرخ این کالا به چنان اوضاع سردرگمی رسیده که اگر بگوییم در کشورمان بی‌سابقه ‌است، به نظر سخنی به اغراق نگفته‌ایم؛ اینقدر که اخباری از گرانی 100 درصدی و 200 درصدی انواع نان از نقاط مختلف کشور به گوش می‌رسد!  

 
تنوع نرخ ها به حدی است که برخی از مسئولان در گفت‌وگو با خبرگزاری ها، میزان افزایش قیمت نان را که قرار بود حداکثر 30 درصد باشد، به طور میانگین 30 تا 35 درصد دانسته و شواهد و قرائن حکایت از آن داشته باشند که افزایش رقم خورده بیش از حرف ها بوده و دست کم 40 درصد است.

 
این در حالی است که اخبار رسیده از برخی مناطق کشورمان به شدت متعجب کننده تر است و به اعدادی می‌رسد که در وهله نخست باور پذیر به نظر نمی‌رسد. از جمله این شهرها، شیراز است که اخبار رسیده از آنجا حکایت از افزایش صد درصدی نرخ نان های سنگک و بربری و رسیدن نرخشان به هزار تومان برای هر قرص نان خبر می‌دهند.

 
یک منبع آگاه در این باره به «تابناک» می‌گوید: آنچه این افزایش نرخ را رقم زده، اقدامی است که دولت مردان به طور موازی با "مجاز خواندن افزایش نرخ نان" در دستور کار قرار داده‌اند و نانوایان را مجبور کرده‌اند که برای جلوگیری از ضرری که ممکن است متحمل شوند، راسا برایش تدبیر کنند.

 
وی می‌افزاید: تصمیم دولت مردان برای گران کردن نرخ نان این دلیل بیان شده که قرار است به کمک آن، هزینه های تحمیل شده به این قشر جبران شود اما آنچه در عالم واقع رخ داده، دو تصمیم بوده که یکی از آنها رسانه‌ای شده است؛ نخست افزایش قیمت 30 درصدی در قیمت نان و افزایش نرخ آرد و دیگری کاهش 20 درصدی سهمیه آرد نانوایان که افزایش بیش از 30 درصد ریشه در این تصمیم دوم دارد.

 
بدین ترتیب می‌توان دریافت که چرا نرخ نان بیش از 30 درصد افزایش یافته و مسئولان در قبال این افزایش، واکنشی بروز نداده و سکوت اختیار کرده‌اند، چراکه نیک می‌دانند فروش 20 درصد آرد مورد نیاز نانوایی به نرخ آزاد به ایشان، می‌بایست جایی جبران شود! البته ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود.

 
این منبع آگاه در ادامه درباره چرایی فروش نان در شیراز با نرخ های بسیار گران تر، می‌گوید: در شیراز با استدلالی شبیه به این که نان لواش و تافتونی بیشتر مورد استفاده قشر کم درآمد است و سنگک و بربری بیشتر توسط افراد با درآمدهای بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، به نانوایی‌هایی که سنگگ و بربری پخت می‌کنند، آرد سهمیه‌ای نداده و افزایش 100 درصدی نرخ این نوع نان ها را مجاز دانسته‌اند. البته این افزایش در نان های فانتزی بیشتر اعمال شده و از 100 درصد هم فراتر رفته است.

 
بدین ترتیب می‌توان دریافت که آنچه این افزایش نرخ های عجیب و غریب را رقم زده، نه ضعف دولت مردان در نظارت بر نرخ فروش این کالای مصرفی عموم جامعه، که ناشی از تصمیمی اعلان نشده است؛ ابهامی بزرگ که سخنان مبهمِ سخنگوی هیات دولت در قیاس با آن صرف نظر کردنی به نظر می‌رسد!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد