همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

رونمایی از هرم غذایی ایران


نخستین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره تغذیه با حضور رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و جمعی از متخصصان داخل و خارج کشور روز یکشنبه در پژوهشگاه نیروی تهران برگزار و طی آن از هرم غذایی ایران رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، دکتر دیناروند رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در این مراسم گفت: هزینه دارویی بیماران سرطانی سالیانه هزار میلیارد تومان است که هرچند نسبت به برخی کشورها که آمار بیماران سرطانی‌شان بیش از ایران است، رقم چندان زیادی نیست، اما نسبت به سطح درآمد و GDP ما هزینه زیادی را به کشور تحمیل می‌کند.  

دکتر رسول دیناروند با اشاره به اینکه بیش از 10 میلیون نفر در کشور به بیماری دیابت و بیماری‌های قلبی دچارند که هزینه‌های دارویی آنها رو به افزایش است، افزود: هرچند برخلاف اظهارنظرهای مطرح شده در کشور سونامی سرطان نداریم، اما با پدیده رو به گسترش سرطان در کشور روبه‌رو هستیم که تنها راه اصلی مقابله با این روند رو به گسترش، پیشگیری از ابتلا به سرطان‌هاست.

وی خاطرنشان ساخت: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، اصلی‌ترین راه پیشگیری از سرطان‌ها، اصلاح سبک زندگی و تغذیه است.

رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: صداوسیما به جای دعوت از پزشکان در برنامه‌های پزشکی با رویکرد درمانی، می‌بایست 90 درصد میهمانان خود را از میان متخصصان تغذیه انتخاب کند تا با توصیه‌های تغذیه‌ای در زمینه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به ویژه بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان‌ها گام‌های موثری در جهت کاهش بار بیماری‌ها در کشور برداشته شود.

وی ادامه داد: همچنین ضروری است برنامه‌های آشپزی تلویزیون به آموزش غذاهای کم کالری و سلامت محور اختصاص یابد.

دکتر دیناروند ادامه داد: هم اینک میزان اسید چرب ترانس در روغن مصرفی خانوارها زیر پنج درصد است، اما در قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها روغن‌های مصرفی با اسید چرب ترانس حدود 20 درصد است.

وی یادآور شد: تا سال 96 هیچ روغنی در ایران تولید نخواهد شد که اسید چرب ترانس آن بالای دو درصد باشد و با کارخانجاتی که روغن‌های آنان حاوی اسید چرب ترانس بالای دو درصد باشد، قطعا برخورد خواهد شد.

دکتر پیوندی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز در این مراسم گفت: تنها 25 درصد بحث سلامت مربوط به جامعه پزشکی بوده، 75 درصد دیگر مربوط به سایر ارگان‌هاست که در این میان متخصصان تغذیه نقش پررنگ‌تری را در حوزه سلامت برعهده دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور با سوءتغذیه در زمینه ریزمغذی‌ها، کم‌خوری‌ها و بدخوری‌ها روبه‌رو هستیم که برپایی چنین کنگره‌هایی در زمینه تغذیه و ارایه سیاست‌های تعیین شده از سوی متخصصان، می‌تواند تصمیم‌گیران و دست‌اندرکاران صنعت غذایی را برای تدوین راهبردهای مشخص یاری رساند.

در این مراسم از هرم غذایی ایران با حضور رییس سازمان غذا و دارو، رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور و نیز میهمانان خارجی رونمایی شد.

لازم به ذکر است این هرم براساس سبد مطلوب غذایی از سوی دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور و دانشکده بهداشت و رژیم درمانی دانشگاه تهران تعریف شده است.

گفتنی است، نخستین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره تغذیه تا روز چهارشنبه 12 آذرماه به کار خود ادامه می‌دهد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد