همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

عراقچی: ایران علاقه‌ای به تمدید مهلت مذاکرات ندارد/ موسویان: درباره ۹۰ درصد متن توافق شد


یک عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، اعلام کرد که گفت‌وگوهای ایران با گروه ۱+۵ کمتر از دو هفته دیگر در وین یا ژنو از سر گرفته می‌شود و گفت که «اختلافات در خصوص موضوعات مهم هنوز باقی است.»

به گزارش انتخاب ؛ عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودوی ژاپن گفت که مذاکرات بعدی هسته‌ای اواسط ماه اکتبر در وین یا ژنو از سر گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: «ما توانستیم در یک فضای سازنده به درک بهتری برسیم، اما اختلافاتی در خصوص موضوعات مهم وجود دارد.»  

عباس عراقچی در ادامه گفت که گفت‌وگوهای اخیر در نیویورک پیشرفت اساسی نداشته و ایران علاقه‌ای به تمدید مهلت مذاکرات ندارد.

وی افزود که «اگر قرار است توافقی حاصل شود بهتر است الان انجام شود. تمدید مهلت کاری عبث و دشوار است.»

دور اخیر گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ روز جمعه ۴ مهر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به پایان رسید.

پیش‌تر سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرده بود که طرفین مذاکره در مورد ۹۵ درصد از مسائل توافق کرده‌اند، اما آن ۵ درصد باقی مانده شامل چندین مسئله دشوار است.

موسویان: در مذاکرات اخیر، رباره «حدود ۹۰ درصد متن» توافق شد

حسین موسویان، عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، نیز روز دوشنبه با اشاره به سخنان آقای لاورُف گفت که پیش از مذاکرات نیویورک دو طرف بر روی «حدود ۷۰ درصد متن» توافق کرده بودند و در این مذاکرات، درباره «حدود ۹۰ درصد متن» توافق کرده‌اند.

به گفته موسویان، موارد اختلاف باقیمانده عمدتاً در مورد «محدوده غنی‌سازی» و «روند برداشتن تحریم‌ها» است.

عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با بیان اینکه قدرت‌های بزرگ قبول کرده‌اند که ایران خودش سوخت نیروگاه هسته ای بوشهر را تامین کند، افزود: «اینکه ۷ یا ۲۰ سال دیگر این امر محقق شود، چیزی است که چانه‌زنی درباره آن ادامه دارد.»

حسین موسویان در عین حال گفت که قدرت‌های بزرگ باید بپذیرند که سانتریفیوژهای کنونی نسل اول ایران با سانتریفیوژهای پیشرفته جایگزین شوند و ایران در یک دوره ۱۰ ساله سوخت نیروگاه بوشهر را با نسل جدید سانتریفیوژهایش تأمین کند.

سخنان موسویان در حالی بیان می‌شود که براساس گزارش‌ها، ایران پیشنهاد تازه‌ای دریافت کرده‌است که بر اساس آن به جای کاستن از سانتریفیوژهای خود -که از اختلافات اساسی میان طرف‌ها به شمار می‌رود- اتصالات تزریق اورانیوم به آنها را قطع کند.

موسویان همچنین گفت که در مذاکرات نیویورک، هیأت آمریکایی بیشترین وقت و انرژی را صرف کرد، تا شاید طرفین به توافق برسند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد