همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

طوفان شن در راه است


طوفان شن در راه است
 
پرویز کردوانی در گفت وگو با اقتصادنیوز، با بیان اینکه در کشور ۵۰ کویر وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق منجر به نمک‌زار شدن کشور و از بین رفتن کویرهای طبیعی و ایجاد کویرهای جدید شده است.  

 
وی هشدار داد: با از بین رفتن کویرهای طبیعی طوفان شن برپا خواهد شد.

 
کردوانی با اشاره به اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، گفت: فقط ۱۰ درصد کشور در منطقه مرطوب و نیمه مرطوب قرار دارد که آن نیز از مینودشت آغاز و با گذر از گرگان، مازندران و گیلان به آستارا می‌رسد.

 
وی افزود: البرز و زاگرس در منطقه نیمه خشک قرار دارند و ۹ ماه در سال بارندگی می‌بینند. اما ورامین، سمنان و دامغان جزء مناطق خشک است، حال ما در سمنان جنگل مصنوعی احداث می‌کنیم!

 
پدر کویر‌شناسی ایران توضیح داد: اکنون به دلیل مصرف بی‌رویه آب در سمنان برای جنگل مصنوعی و بقیه مناطق آن، آب های این مناطق در حال از بین رفتن است.

 
وی سپس به مناطق نیمه بیابانی و بیابانی کشور اشاره و در این باره عنوان کرد: یزد و نائین نیمه بیابانی هستند و بارندگی موثر آنها در سال یکبار است. اما جنوب دشت کویر و اطراف بیابان لوط بیابانی است و در سال کمتر از ۵۰ میلیمتر بارندگی دارد.

 
طوفان نمک و تهدید ارومیه

کردوانی در خصوص احتمال وقوع طوفان نمک پس از خشک شدن دریاچه‌ها و دشت‌های کشور نیز گفت: قطعا در مناطقی که آب‌های زیرزمینی از بین رفته یا می‌روند احتمال وقوع طوفان نمک وجود دارد.

 
وی افزود: البته در مناطقی که نمک آنها بلوری است همچون دریاچه ارومیه اگر عبور و مرور اتفاق نمی‌افتاد؛ هیچ خطری منطقه را به لحاظ طوفان نمک تهدید نمی‌کرد. اما اکنون به دلیل تردد روی دریاچه ارومیه؛ بلور‌ها شکستند و احتمال طوفان نمک وجود دارد.

 
این فعال محیط زیستی در مورد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: متاسفانه برخی به دلیل دانش کم آب کشاورزی را وارد دریاچه کردند تا شاید دریاچه زنده شود؛ در حالی که می‌توانستند اقدامات دیگری کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد