همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

خیابان «آزادی بیان» در کابل+عکس

خیابان «آزادی بیان» در کابل+عکس 
 
به گزارش روزگارنو، به نقل از خبرگزاری «بخدی» افغانستان، آقای خلوتگر مسما شده یک جاده به نام آزادی بیان را یک گام بزرگ در راستای اعاده آزادی بیان در میان مردم خواند آقای خلوتگر مسما شده یک جاده به نام آزادی بیان را یک گام بزرگ در راستای اعاده آزادی بیان در میان مردم خواند.

دفتر حمایت از رسانه های آزاد افغانستان (نی) می گوید که این جاده پس از دست کم دو سال٬ تلاش و پافشاری به آزادی بیان نام گذاری شد.

مجیب خلوتگر رییس این دفتر به خبرگزاری بخدی گفت: ̎تلاش ما این است که مفهوم آزادی بیان گسترده شود٬ حمایت مردمی پیدا کند و تنها در محدوده جامعه خبرنگاری تعریف نشود.̎

آقای خلوتگر مسما شدن یک جاده ای کابل به نام آزادی بیان را یک گام بزرگ در راستای اعاده آزادی بیان در میان مردم خواند.

جاده آزادی بیان از مسجد حنظله و جاده انقره در ناحیه دهم شهر کابل شروع٬ با عبور از اداره سارنوالی افغانستان تا مکتب زرغونه در شهر نو کابل امتداد دارد.

این برای نخستین بار است که جاده ای در افغانستان به آزادی بیان نام گذاری می شود اما پیش از این٬ یک جاده به نام اجمل نقشبندی خبرنگار که در جنوب افغانستان کشته شد٬ نام گذاری شد.

با این حال٬ شماری از روزنامه نگاران و نهادهای مدافع از حقوق خبرنگاران بارها با پرپایی اعتراض ها و راهپیمایی ها خواهان نام گذاری جاده ای به نام آزادی بیان شده بودند.

نهادینه شدن آزادی بیان در افغانستان
در مراسم افتتاح جاده آزادی بیان٬ سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ٬ انجنیر علومی، معین خدمات شهری شهرداری کابل٬ مجیب خلوتگر رییس نی و شماری از روزنامه نگاران حضور داشتند.

آقای رهین امروز گفت که خبرنگاران افغانستان در عرصه اطلاع رسانی خوب درخشیدند و به گفته او عملکرد خبرنگاران در انتخابات ۱۶ حمل٬ برای تمامی مردم افغانستان و دنیا قابل تحسین و ستایش بود.

آقای رهین می گوید که خبرنگاران افغانستان در عرصه اطلاع رسانی خوب درخشیدند آقای رهین می گوید که خبرنگاران افغانستان در عرصه اطلاع رسانی خوب درخشیدند.

رهین گفت: ̎امروز جای بسا مسرت است که در آمد آمد روز جهانی مطبوعات، جاده آزادی بیان را نامگذاری می کنیم٬ این اقدام را به فال نیک می گیرم که امروز آزادی بیان در افغانستان نهادینه شده و هرگز راهی برای بازگشت وجود نخواهد داشت.̎

وزیر اطلاعات و فرهنگ می گوید که شجاعت خبرنگاران افغان باعث سربلندی ملت افغانستان خواهد شد.

گفته می شود که در میان کشورهای منطقه٬ افغانستان تنها کشوریست که جاده ای را به نام آزادی بیان نام گذاری می کند.
آزادی بیان و تعدد رسانه ها از دستاوردهای مهم دولت افغانستان در سالهای اخیر به حساب می آید.

مقامهای افغان همواره گفته اند که از آزادی بیان حمایت می کنند.

در حال حاضر بیش از ۲۰۰ ایستگاه رادیویی و تلویزیونی برای مردم افغانستان برنامه پخش می کنند. صدها نشریه چاپی و بیش از ده خبرگزاری در کشور وجود دارد.

با این حال٬ روز نامه نگاران افغان معتقدند که آزادی بیان هنوز در افغانستان نهادینه نشده و روزنامه نگاران با چالش های جدی، از مشکلات در دسترسی به اطلاعات گرفته تا تهدید گروه‌های مختلف روبرو هستند.

براساس آمارها، از سال ۲۰۰۱ تا حالا، ۴۲ روزنامه نگار و کارمند رسانه ای در افغانستان جان خود را از دست داده اند، امری که این کشور را به یکی از خطرناک ترین مناطق جهان برای روزنامه نگاران تبدیل کرده است.

*توضیح ضروری: برای رعایت امانت، رسم الخط و گویش خبر حفظ شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد