همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

20 راه برای سخنرانی حرفه‌ای


برنا نیوز - سخنرانی، در همه شئون زندگی ما حضور پررنگی دارد. از مدرسه گرفته که سر صبح مدیر و ناظم برای بچه ها سخنرانی می کنند گرفته تا دانشگاه ها که جلسه توجیهی چیزی نیست جز یک سخنرانی کلیشه‌ای و تا سیاست و فرهنگ و اقتصاد و ... . تا جایی که به قول جلال رفیع، کاش یک مایع حرف‌شویی اختراع می شد تا گوشمان فقط اخبار خوب و مربوط به حقوق و ... را بشنود و بقیه را بریزد در کتاب های دستور زبان، مبحث حروف اضافه! اما بحث خود سخنرانی نیست. چه اینکه در بعضی موارد وقتی نگاه می کنی، از سخنرانی گریزی نیست. بلکه بحث این است که عموما سخنران، آداب سخنرانی بلد نیست و همین مساله، مخاطبان و شنوندگان را خسته می کند. حالا ستایش تاجیک، در مقاله ای، آداب یک سخنرانی صحیح را به ما گوشزد کرده است. شاید اگر روزی ما هم خواستیم سخنرانی کنیم، به کارمان بیاید!


علاقه مندان به سخنرانی و سخنوری می توانند 20 نکته زیررا مورد استفاده قراردهند:

1- ازهرچیزی سخن نگویید.
شما باید قبل ازسخنرانی روی موضوع سخنرانی تحقیق کنید و وقت بگذارید. بدانید مخاطبان شما چه افرادی با چه تحصیلاتی هستند. ازچه شهری هستند؟ برای مثال: بعضی شهرها ازبعضی سخنان خوششان نمی آید. آن قسمت سخنرانی را حذف کنید.

2 - صحبت های خود را روان ، جذاب و ساده بیان کنید. مخاطبان را با واژه های سنگین، کتابی و رسمی درگیر و آنان را خواب آلود وخسته نکنید.
متن سخنرانی شما باید برگرفته از نکات مثبت و شفاف باشد . شما باید بتوانید با هنر خود جملات ساده و صریح به کار ببرید و از جملات گنگ و سنگین که غیر قابل فهم است هرگزاستفاده نکنید. روی صحنه رفتن رضای خدا را نیز می طلبد پس برای رضا خدا سخنرانی و فخرفروشی را فراموش کنید. مخاطبان آمده اند که مطالبی فرا گیرند نه اینکه کلمات و جملات سنگین شما را که فقط خودتان می فهمید به رخ بکشید. حفظ کردن چند کلمه و جمله ادبی سنگین بر روی صحنه هنر نیست. هنر، در ساده صحبت کردن و ساده انتقال پیام دادن است.

3- شما به عنوان سخنران بر روی صحنه هستید ، پس مدیریت این جلسه با شما است. برای تغییردادن جو سمینار با مخاطبان بعضی اوقات شوخی کنید، آنها را وادار به خندیدن کنید. به جز خنداندن مخاطبان در بعضی اوقات، شما راه دیگری برای متمرکزکردن ذهن مخاطبان ندارید مگرمی شود چند ساعت مردم را بر روی صندلی چسباند؟ و از آنها انتظار داشت فقط به صحبت های شما گوش دهند؟


4- یک دفترمخصوص سخنرانی تهیه کنید .
دفترمخصوص سخنرانی، دفتری است که درآن هر مطلب یا داستانی که تا به حال گفته اید و یا خاطرات و تجربیات راکه برایتان اتفاق می افتد را بنویسید، برای این کار است که به سرعت نگاهی به آن انداخته و بهترین مطالب را با توجه به مناسبت آن با هرموضوع سخنرانی ، انتخاب کنید. چون فراموش می کنید چه مطالبی را گفته اید و ممکن است مجدد همان را تکرار کنید.

5- در بین سخنرانی وقفه ای کوتاه بین صحبت خود ایجاد کنید. این کار باعث می شود که مخاطبان اگر بر صحبت های شما تمرکز ندارند متمرکز شوند. می توانید سکوتی 3 تا 5 ثانیه همراه با نگاه کردن به مخاطبان داشته باشید.

6- در حین سخنرانی خود از مستندات صحبت کنید. مثال هایی بزنید که واقعا این مثال برای کسی اتفاق افتاده یا برای خودتان. مخاطبان همیشه علاقه به مستندات دارند و این باعث می شود مطالب شما برای آنها ملموس تر شود. وقتی شما ازمستندات خود صحبت می کنید آنها با شما صمیمی تر خواهند شد و شما را جزو خود می دانند.


7- با مخاطبان ارتباط برقرارکنید. این ارتباط میتواند چشمی هم باشد

8- مدیریت زمان در سخنرانی یک اصل مهم است .
سرساعتی که تعیین شده صحبت خود را به پایان ببرید. مدیریت زمان داشته باشید و در حین سخنرانی گاهی به ساعت خود نگاه کنید. مخاطبان علاقه مند به سخنرانی هستند که سر ساعت شروع کند و سر ساعت سخنرانی خود را به پایان ببرد.

9- ازهمان ابتدا یک رابطه خوب، جذاب و دوستانه ایجاد کنید.
شما باید بتوانید از آغاز سخنرانی ارتباط خوب و صمیمانه ای با مخاطبان برقرار نمایید. با این کار می‌توانید پیام خود را آسان تر به مخاطب انتقال دهید. به مخاطب فرصت دهید تا شما را علاوه براینکه یک سخنران می بینند، شما را هم سطح خودشان بدانند. بنابراین لحظه های اول سخنرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از مخاطبان به خاطر حضورشان تشکر و قدردانی کنید. ارتباط چشمی برقرارکنید و سخنرانی خود را با لبخند آغازکنید.
10- ازعکس های خوب و مرتبط با موضوع سخنرانی خود درپاورپوینت استفاده کنید.
برای اینکه شروع خوبی درسخنان خود داشته باشید ازهمان ابتدا، پاورپوینت با عکس های خوب نشان دهید. همیشه صحبت کردن و استفاده همزمان از تصاویر در ذهن بیننده باقی خواهد ماند. به طورمثال اگر سخنرانی شما درشهر مقدس مشهد است ازهمان ابتدا چند عکس از حرم امام رضا و اماکن تاریخی مشهد بگذارید و وقتی سرموضوع اصلی رسیدید تصاویر مرتبط با موضوع بگذارید.

11- مخاطبان را تشویق کنید تا در بحث شرکت کنند. برای این کار آنها را با طرح یک سوال به چالش بیاندازید. از سوال کردن نترسید همیشه یک نفر از هر 50 نفر مخاطب وجود دارد که آماده جواب دادن به سوال شماست و شما تا سوالی نکنید او جواب نمی دهد.

12- درلابلای سخنرانی خود داستان کوتاه یا حکایت یا ضرب المثل استفاده کنید
شما باید خیلی رسمی بودن با مخاطب را فراموش کنید. دیگر زمان رسمی بودن با مخاطبان گذشته است، آنها با سخنرانانی بیشتر ارتباط برقرارمی کنند که مثل خودشان حرف بزند. به همین دلیل شما می توانید درصحبت های خود داستانی تعریف کنید که با موضوع سخنرانی شما همخوانی داشته باشد.

13- زبان بدن یکی ازابزارمهم سخنرانی است.
زبان بدن یکی از رفتارهای سخنران است. گاهی بعضی سخنرانان به طورمصنوعی از زبان بدن خود استفاده می کنند ولی فقط خودتان باشید و بدانید که زبان بدنی که درست و بجا به کار برده شود یکی از راههای نفوذ کلام است .

14- قبل از حضور برای سخنرانی، حتما خود را در آینه نگاه کنید شاید مشکلی در ظاهر شما وجود داشته باشد در این صورت مخاطبان تمرکز خود را از دست خواهند داد و فقط تمرکز بر روی مشکل ظاهری شما دارند.

15- یک سخنران حرفه ای قبل از سخنرانی، متن سخنرانی و طرز اجرای خود را 50 بار تمرین می کند. شما برای یک سخنرانی تا به حال چند بار تمرین کرده اید؟

16- در مورد انتخاب مطالب سخنرانی باید سخنان بزرگان ، تمثیلات ، آیات ، روایات، داستان ، ضرب المثل ها ، اشعار، مستندات و مانند آن را که در سخنرانی‏تان مورد استفاده قرار می‏دهید، با موضوع متناسب باشند. در غیر اینصورت گفتن آنها بی معنی و نا مرتبط است و لزومی به گفتن آن نیست .

17- نواقص احتمالی را پیش بینی کنید.
برای رویارویی با هرنوع اشکالی در تکنولوژی آماده باشید. ازقبل همه چیز را آماده کنید و فقط اکتفا به پاورپوینت نکنید . در حین سخنرانی ممکن است سیستم صوتی نقص پیدا کند و ... . در این لحظات هول نشوید. فقط کافیست برد صدای خود را افزایش دهید.

18- سخنران باید در صورت امکان تحرک داشته باشد و یک جا نایستد، زیرا مخاطبان اگرفقط به یک نقطه خیره شوند خسته خواهند شد. البته حرکات نباید طوری باشد که به حرکت اضافه تبدیل شود. یا انقدر زیاد راه بروید که مخاطبان مرتب سرشان را به راست و چپ ببرند و با قدم های شما چشم شان را حرکت دهند.

19- متون سخنرانی های خود را با استفاده از تحقیق، تجربیات قبلی و گوش دادن به سخنرانی های افراد موفق در سخنوری تنظیم کنید. برای متون سخنرانی خود وقت بگذارید. شما می خواهید علمی را بر اساس منطق و تجربیات خود به عده ای که به خاطر شما می آیند نشر دهید، پس متن سخنرانی شما کلید موفقیت شماست.

20- وقتی می خواهید درجمع یا سمیناری صحبت کنید، با اقتداربلند شوید. همان اقتداراولیه به شما اعتماد به نفس می دهد و محیط سالن تحت سلطه شما قرارمی گیرد. برای شروع صحبت محکم بلند شوید و صحبت کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد