همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

شواهد در زمینه وجود گرانیت در سیاره مریخ

محققان مدعی شده‌اند که توانسته‌اند شواهد قویتری از وجود ماده گرانیت بر روی سیاره مریخ شناسایی کنند.

5-1406.jpgایسنا، محققان اکنون نظریه جدیدی برای چگونگی شکل‌گیری گرانیت در سیاره سرخ که یک سنگ آذرین رایج در زمین بوده، دارند.

مقادیر زیادی از یک ماده معدنی موجود در گرانیت موسوم به فلدسپات در یک آتشفشان باستانی مریخ شناسایی شده است. همچنین مواد معدنی رایج در بازالت‌ها که غنی از آهن و منیزیوم بوده و در همه مناطق مریخ وجود دارند، تقریبا در این مکان غایب هستند.

موقعیت فلدسپات همچنین توضیحی برای چگونگی شکل‌گیری گرانیت در سیاره سرخ ارائه کرده است. گرانیت یا معادل فورانی آن «ریولیتی» اغلب در زمین در مناطق فعال تکتونیکی مانند مناطق فرورانش وجود دارند.

این امر در مریخ غیرمحتمل بوده اما محققان نتیجه‌گیری کرده‌اند که فعالیت ماگمایی طولانی‌مدت در این سیاره می‌تواند همچنین این ترکیبات را در مقیاس‌های بالا تولید کند.

این پژوهش جدید با استفاده از روشهای سنجش از راه دور با طیف‌سنجی مادون‌قرمز که یک آتشفشان بزرگ در مریخ با سابقه فعالیت چند میلیارد ساله را بررسی کرده، به تقویت شواهد در زمینه وجود گرانیت در سیاره مریخ پرداخته است.

موقعیت فلدسپات و عدم حضور مواد معدنی تیره درون آتشفشان باستانی می‌تواند توضیحی برای شکل‌گیری گرانیت در مریخ باشد.

در حالی که ماگما در زیرسطح سرد می‌شود،‌ تراکم کم ذوب از بلورهای متراکم در فرآیندی موسوم به شکنش جدا می‌شود. این چرخه برای چندین هزار سال تکرار شده تا گرانیت شکل بگیرد.

بر اساس شبیه سازیهای رایانه‌یی، این فرآیند می‌تواند درون آتشفشانی که برای مدت طولانی فعال بوده نیز اتفاق بیفتد.

این پژوهش در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد