همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

منتظر برخورد شهاب سنگ‌ها با زمین باشید

تحقیقات جدید که در دو مجله علمی معتبر منتشر شده نشان می‌دهد که خطر برخورد سیارک‌های بزرگ با زمین بیشتر از چیزی است که دانشمندان تصور می‌کرده‌اند.

به گزارش مهر، دانشمندان با بررسی یک تکه بزرگ از یک سنگ فضایی که در ماه فوریه بر فراز چلیابینسک روسیه منفجر شد و 1619 نفر را مجروح کرد، اعلام کردند که این شهاب سنگ بزرگترین و پرقدرت ترین سیارکی بوده است که از سال 1908 در سیبری سقوط کرد و جنگل‌های سیبری را تا صدها هزار متر با خاک یکسان کرد.

شهاب سنگ چلیابینسک با سرعت 54 هزار کیلومتر بر ساعت معادل با 44 برابر سرعت صوت برفراز شهر چلیابینسک متلاشی شد. گفته شده است که این شهاب سنگ بزرگترین جرم آسمانی است که در یک قرن اخیر به زمین اصابت کرده است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که خطر برخورد سیارک‌های خطرناک با سیاره زمین 10 برابر بیشتر از چیزی است که دانشمندان پیشتر تصور کرده بودند.

درحال حاضر ستاره شناسان دانشگاه هاوایی درحال راه اندازی تلسکوپ‌هایی هستند که می‌تواند نورهایی که به سرعت حرکت می‌کنند و احتمالا سیارک باشند را شناسایی کرده تا بتواند به سرعت هشدار داده و مناطق خطر تخلیه شوند.

دو تحقیق جدیدی که درباره رویداد چلیابینسک در مجله‌های نیچر و ساینس منتشر شده نتایج یکسانی داشته‌اند. نتایج یکی از این تحقیقات نشان می‌دهد که این سیارک احتمالا یک تک سنگ بوده است که در فضا درگیری مقداری فشار شده و یا با یک سیارک دیگر برخورد داشته و این امر موجب شده است که شهاب سنگ روسیه از درون دچار شکاف شود.

دانشمندانی که این تحقیقات را انجام دادند، اظهار داشتند که نرخ این برخوردها بالاتر از چیزی است که انتظار می‌رفت. اگر زمین با یک نرخ ثابت از سنگ‌ها مورد برخورد قرار گیرد، در آن صورت ما در دوره برخوردهای متداول غیر معمول قرار گرفته‌ایم. اما  از سوی دیگر این دانشمندان توضیحی برای این امر ارائه نکرده‌اند به نظر می‌رسد که برخی سیارک‌های بزرگ در فضا ضربه خورده شکسته و زمان طولانی پس از این ضربه تعداد سنگ‌های نزدیک به مدار زمین افزایش یافته‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد